Luchtfilter:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Algemeen
-Soorten luchtfilters
-Voorzetfilter
-Cycloon Luchtfilter
-Oliebad luchtfilter
-K&N High Performance Open luchtfilter



Algemeen
Het luchtfilter haalt vuil- en stofdeeltjes uit de lucht. De vuil- en stofdeeltjes werken als slijpmiddel en veroorzaken slijtage en vervuiling in de motor. Onderdelen zoals zuigerveren, zuigers, klepgeleiders en cilinderwand slijten extra snel als de vuildeeltjes niet uit de lucht gefilterd worden. Vanaf het luchtfilter loopt er een buis naar het inlaatspruitstuk. Tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk zit ook nog de luchtmassameter, welke de hoeveel lucht meet dat de motor in gaat.



Luchtfilters zijn er in vele soorten en maten. Vaak zien ze er zo uit als in de bovenstaande afbeelding. De oranje rand is de bovenkant van het filter en zorgt voor de afdichting in het filterhuis. De lucht stroomt van onderen naar boven. Het vuil blijft in de onderkant van het filter hangen.
Het luchtfilter dient periodiek vervangen te worden, vaak is dit rond de 60.000km. Bij het vervangen dient ook de luchtfilterbak schoongemaakt te worden. Al het zand dat niet in het luchtfilter blijft hangen valt weer terug in de bak onder het filterelement. Elke keer als er gestart wordt en met de auto gereden wordt zal het zand in het luchtfilter gezogen worden. Wordt de bak niet schoongemaakt (en het zand niet verwijderd), dan zal na het vervangen van het luchtfilter het nieuwe filter direct weer vol zitten met zand.


Soorten luchtfilters:
-Droge luchtfilters: Deze worden bij personenauto's altijd toegepast. De lucht stroomt door het papier van deze filter. De openingen in het filterelement waar de lucht doorheen stroomt moeten zo klein zijn dat vuildeeltjes groter dan 0,005mm er niet doorheen kunnen.
-Oliebadluchtfilters: Bij oliebadluchtfilters is het filterelement van staalwol en is het filterhuis gedeeltelijk gevuld met olie. Als de inlaatlucht naar binnen gezogen wordt, moet het in het filterhuis een scherpe bocht maken, waarbij de lucht tegen de olie botst. Grove vuildeeltjes blijven achter in deze olie. De deeltjes die hier nog doorheen komen blijven achter in het filterelement. Meer informatie hier over op de pagina Oliebadluchtfilter.


(Afb. van een droog-luchtfilter)


Voorzetfilter:
Als er op stoffig terrein gereden wordt, bijvoorbeeld in de woestijn, kan er een voorzetfilter voor het gewone luchtfilter gezet worden. Door het gebruik hiervan komt er minder stof/zand in het gewone luchtfilter, waardoor deze minder snel bevuild raakt. De werking is als volgt: De vuildeeltjes worden naar buiten geslingerd en zo van de lucht gescheiden. De vuildeeltjes worden in een aparte stofbak opgevangen.

 

Cycloon Luchtfilter:
Het cycloon luchtfilter wordt vaak op landbouwvoertuigen, zandvrachtwagens en rallyauto's in stoffige omstandigheden gebruikt. Dit filter is meer een voorzetfilter vr het papieren luchtfilterelement, zodat deze niet zo snel vervuild. Soms wordt het papieren luchtfilter ook midden in het cycloon-filterhuis gemonteerd. Deze is dan minder makkelijk te bereiken.
Onder zeer stoffige omstandigheden zal het normale luchtfilter binnen korte tijd helemaal verstopt zitten, waardoor deze zeer regelmatig vervangen zal moeten worden. Door het cycloon filter ervoor te plaatsen, wordt tot 90% van de vuildeeltjes uit de binnenstromende lucht verwijderd. De overige 10% zal het papieren luchtfilter element op moeten vangen.

Er zijn cycloonfilters met een schoepenwiel wat zorgt dat de lucht een werveling krijgt, maar er zijn ook filters zonder mechanische bewegende delen (zoals in de onderstaande afbeelding). De binnenstromende lucht wordt met een bocht in het filter geleid en verplaatst zich naar onderen. Doordat de onderkant van het filter conisch loopt, (de ruimte / diameter van het filter wordt steeds kleiner) zal de lucht een sterke werveling krijgen. Onderaan het filter zal de lucht van richting omkeren. Het botst als het ware tegen het conische gedeelte en zal hierdoor omhoog bewegen. De vuildeeltjes zullen niet omhoog bewegen en aan de onderkant het filter verlaten. Er zal dan een speciale opvangbak aanwezig zijn, die regelmatig geleegd moet worden.
Bij filters met een schoepenwiel zal het filterhuis niet conisch lopen omdat de lucht door dit schoepenwiel al een wervelende beweging krijgt. Voor de rest is het werkingsprincipe hetzelfde.


(Afb. van een cycloon-luchtfilter)

 

Oliebad luchtfilter:
Bij oliebad luchtfilters is het filterelement van staalwol en is het filterhuis gedeeltelijk gevuld met olie. Als de inlaatlucht naar binnen wordt gezogen, moet het in het filterhuis een scherpe bocht maken, waardoor het op de olie botst. Grove vuildeeltjes blijven achter in de olie. Die deeltjes die hier nog doorheen komen blijven achter in het filterelement.
Dit type luchtfilters wordt tegenwoordig niet meer op personenauto's toegepast. Nog wel op vrachtwagens en op andere voertuigen die onder stoffige omstandigheden rijden. Deze filters moeten iedere onderhoudsbeurt schoon worden gemaakt.


(Afb. van een oliebadluchtfilter)

 

K&N High Performance Open luchtfilters:
De motor zuigt ontzettend veel lucht aan. Door de lucht minder weerstand te geven, kan het sneller aangezogen worden. K&N filters geven hierbij de oplossing: een open luchtfilter. De lucht kan sneller worden aangezogen, maar het vermogenswinst is in werkelijkheid toch minimaal. Openluchtfilters geven ook een mooi geluid en zien er mooi uit. Het zijn 'lifetime' filters en hoeven in principe nooit vervangen te worden; ze moeten na een bepaald aantal km's gereinigd worden met speciale olie.