Luchtmassameter

Onderwerpen:

  • Werking van de luchtmassameter
  • Sensorspanningen
  • Gevolgen van een defecte luchtmassameter

Werking van de luchtmassameter:
De luchtmassameter zit tussen het luchtfilterhuis en de luchtaanzuigbuis in gemonteerd. Al de aangezogen lucht gaat door de luchtmassameter heen. Bij een atmosferische motor wordt de lucht aangezogen door de onderdruk in de cilinders en bij een motor die uitgevoerd is met een turbo wordt de lucht door het compressorwiel aangezogen. De luchtmassameter meet de hoeveelheid lucht dat de motor in gaat. Aan de hand van deze gegevens kan met behulp van de kenveld waarden in het motorregelapparaat o.a. de hoeveelheid brandstof worden bepaald.

Sensorspanningen:
De voedingsspanning op deze sensor bedraagt 12 volt. Het signaal van deze sensor bedraagt over het algemeen (afhankelijk van merk en type):

  1. Contact aan, geen luchtstroom: 0,2 – 1,5 Volt.
  2. Stationair draaiende motor: 1,5 – 3,0 Volt.

Gevolgen van een defecte luchtmassameter:

  • Minder vermogen (hoeft niet altijd merkbaar te zijn)
  • Lagere topsnelheid
  • Hoger brandstofverbruik
  • Meer roetuitstoot (dieselmotor)
  • Motor komt slecht op toeren bij bijvoorbeeld vollast

Deze pagina wordt binnenkort bijgewerkt!