Brandstofverbruik v...
 
Notificaties
Alles wissen

Brandstofverbruik van oude motoren ten opzichte van moderne  

 

Nieuwkomer Geregistreerd
Lid geworden: 8 maanden geleden
Berichten: 2
9 februari 2020 11:56  

Dag allemaal en beheerder Marco,
Helemaal zeker ben ik er niet van of ik mijn vraag onder het juiste topic heb geplaatst, (zou ook onder 'motoren' hebben gepast), maar dat zal ik dan wel horen wanneer ik het mis had.

Waar ik mij al heel lang over verbaas is het brandstof verbruik van moderne motoren ten opzichte van de oude motoren met hooguit een temperatuur- en oliedruksensor, de conventionele contactpuntenontsteking enzo verder.
Meer concreet... kwam het brandstofverbruik van één van mijn eerste auto's - (een Volvo amazone 121 uit 1966 met B18 motor, een enkele carburateur en een gewicht van ca. 1150 kg) - neer op zo ongeveer 1:11. Vandaag de dag rij ik in een Citroën XM uit 2000 - (met 2.0 16 klepper injectie en alle toeters en bellen aan sensoren ± 1400 kg) - waarmee ik er mijn uiterste best voor moet doen om de 1:12 aan te raken.

En nou ja, hoe kan dat nou ?
Hoe kan het dat er met alle vooruitgang, voortschrijdende inzichten en verbeterde technieken, (mede dankzij de F1), een maar zo kleine winst is geboekt wanneer het daarom gaat ? (Toch niet geheel onbelangrijk... vandaag de dag).
Waar ik ook zoek op internet... tot op de dag van vandaag heb ik er nog geen goede info over kunnen vinden.

Wie weet raad, wie weet er meer ?
Ik hoor het graag


ReageerCitaat
MVWautotechniek
Beheerder / webmaster MVWautotechniek.nl
Lid geworden: 1 jaar geleden
Berichten: 180
9 februari 2020 19:39  

@herman

Hoi Herman, ik heb je topic even verplaatst naar "milieu en wetgeving", want daar past dit onderwerp wel het beste in.

Je hebt een interessante vraag. Ik hoor het vaker: iemand met een (goed afgestelde) carburateur rijdt in zijn klassieker zuiniger dan in zijn dagelijkse auto met elektronisch geregelde brandstofinspuiting. Best gek eigenlijk.

Het verschil zit hem in de uitstoot. Een motor met carburateur en rotor-verdelerontsteking is ontworpen om in deellast zo zuinig mogelijk te rijden. Omdat de brandstoftoevoer en ontstekingsvervroeging mechanisch is geregeld (acceleratiepompje op de carburateur en centrifugaalverstelling voor de ontsteking) draait de motor niet in alle bedrijfsomstandigheden optimaal en stoot veel schadelijke stoffen uit. Over het voordeel van computergestuurde ontsteking ten opzichte van centrifugaalverstelling heb ik in het project MegaSquirt van de Land-Rover motor beschreven. Zie daarvoor het kopje "projecten" in het bovenste menu.

De brandstofinspuiting en ontsteking in een motormanagementsysteem is heel nauwkeurig geprogrammeerd voor allerlei bedrijfsomstandigheden. Ook vindt er altijd een terugkoppeling plaats van de lambdasonde om de inspuithoeveelheid te corrigeren.

Met moderne systemen worden de schadelijke bestanddelen in de uitlaatgassen zoveel mogelijk beperkt. Minder emissies gaat ten koste van het brandstofverbruik.

Denk aan EGR: een deel van de uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de cilinder om de verbranding slechter te maken. Minder zuurstof in de verbrandingsruimte zorgt voor een hoger brandstofverbruik, meer motorvervuiling, maar heeft als voordeel dat het aandeel stikstofoxiden (NOx) in de uitlaatgassen daalt doordat de verbrandingstemperatuur daalt.

Een moderne motor zonder alle emissiesystemen en een goed ingesteld (getuned) motormanagementsysteem zal te allen tijde een stuk zuiniger zijn dan een motor die aan de Euro-5 of -6 normen voldoet.

Ik hoop dat ik je vraag heb kunnen beantwoorden. Anders hoor ik het graag 🙂

Fijne avond!

 


ReageerCitaat