Chassisnummer:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Chassisnummer
-Chassisnummer Volkswagen
-Omkatten



Chassisnummer:
Een chassisnummer wordt ook wel VIN genoemd. Die afkorting staat voor: Vehicle Identification Number.
Elke auto heeft een chassisnummer. Deze staat ergens ingeslagen. Bij de meeste auto's op het schutbord onder de motorkap, maar soms ook in het interieur onder de vloermat. Vaak zijn er ook stickers aanwezig, maar die zijn niet officieel. Er moet altijd een chassisnummer ingeslagen zijn. Op het kentekenbewijs van de auto staat altijd de plaats waar het chassisnummer ingeslagen is.
Als een auto ge´mporteerd wordt vanuit een ander land krijgt deze andere kentekenplaten. Het chassisnummer blijft altijd het zelfde, dus is daarom altijd traceerbaar.

In de onderstaande tabel staan de zeventien karakters die wettelijk voorgeschreven zijn en wereldwijd door fabrikanten als identificatie aan wordt gebracht. De samenstelling van de zeventien karakters zijn internationaal vastgelegd middels de ISO 3779. In de eerste drie karakters wordt de World Manufacturer Identification (WMI) aangeduid, in de volgende zes karakters de Vehicle Description Selection (VDS) en in de laatste acht karakters de Vehicle Idicator Selection (VIS).




Het eerste karakter van het chassisnummer geeft de code aan van het land waar de auto geproduceerd is. In de onderstaande tabel zijn de codes zichtbaar die wereldwijd worden toegepast. In de tabel staat bijvoorbeeld dat de reeks 2A-20 voor Canada staat, maar in het chassisnummer wordt alleen de 2 weergeven. Zo weet je dus niet als het eerste karakter een V bevat, of de auto in Frankrijk of in Spanje geproduceerd is. Daarvoor kan naar de fabriekcode gekeken worden in het elfde karakter.


Het tweede karakter geeft het merk aan. Hieronder staan een aantal merken genoemd. Sommige merken hebben verschillende karakters en lang niet alle merken staan in de tabel.




Het negende karakter is het productiejaar. Dit werd vanaf 1980 toegepast. Het jaar wordt in een letter of een cijfer weergeven. In de onderstaande kolommen staat een overzicht van de productiejaren.


Het tiende karakter geeft de fabriek aan waar de auto geproduceerd is. Hier geeft elke fabrikant zijn eigen letter of cijfer op. Volkwagen gebruikt hier de "W" om de fabriek in Wolfsburg aan te geven, maar een andere fabrikant kan de letter W gebruiken voor een hele andere plaats.



Chassisnummer Volkswagen:
In deze paragraaf wordt beschreven hoe het chassisnummer van Volkswagen is opgebouwd. Hiermee wordt de informatie die in het vorige hoofdstuk gegeven is, met het een voorbeeld verduidelijkt.

W

V

W

Z

Z

Z

1

K

Z

6

M

1

2

3

4

5

6

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

Positie 1, 2 & 3: Fabriekscode:
WVW = VW AG/personenauto's
WVG = VW AG/ Touran
WV2 = VW AG/Transporter (Type 2) en LT
WAU = Audi
1WV = Volkswagen Amerika, personenauto's
1V1 = Volkswagen Amerika, pick-up modellen

Positie 4, 5 & 6: Opvulnummers:
(3x Z, behalve USA en Canada)

Positie 7 & 8: Type-aanduiding:
2-cijferig afgekorte typeaanduiding, van de eerste 2 cijfers van de officiele type aanduiding
bijv. 1J = Golf 4, 1K = Golf 5, 3B en 3C oud en nieuw type Passat

Positie 9: Opvulnummer:
Z, behalve Noord-Amerika en Canada.

Positie 10: Geeft het productiejaar aan:
A = 1980
B = 1981
C = 1982
5 = 2005
6 = 2006
enz.

Positie 11: Plaats van productie:
W = Wolfsburg
H = Hannover
E = Emden
A = Ingolstadt
B = Brussel
N = Neckarsulm
K = Osnabruck
M = Puebla, Mexico
V = Westmoreland, USA

Positie 12 - 17: Serienummers
Startend met 000 001 voor elk nieuw modeljaar.
 

Het fictieve chassisnummer in het bovenstaande voorbeeld is dus van een VW Golf type 5, geproduceerd in Mexico in het jaar 2006.


Omkatten:
Het gebeurt wel eens dat het chassisnummer van een gestolen auto veranderd wordt (bijv. door een nummer van een andere (identieke) auto die over gelast wordt van een schade auto die total-loss is, of een auto die afgebrand is en niet meer hersteld kan worden).
Het chassisnummer van de gestolen auto bestaat dan niet meer en de schade auto is zogenaamd ''gerepareerd' en wordt dan vaak verkocht in Nederland of in het buitenland. Dat wordt "omkatten'' genoemd.

Het gebeurt gelukkig wel eens dat de dieven betrapt worden en de gestolen auto's (met de nieuwe chassisnummers) in beslag worden genomen. Als eigenaar van de verzekeringsmaatschappij nog niet is uitbetaald, wordt het originele chassisnummer weer ergens in de auto geslagen. Niet meer op de zelfde plek als waar het nummer van bijv. de eerder genoemde schade auto staat. Dat nummer wordt met X bewerkt. Er zijn alleen maar X'jes te zien, waardoor het nummer niet meer te herkennen is. Het originele chassisnummer wordt op een andere plek van het chassis geslagen. Er wordt dan een nieuw kentekenbewijs aangemaakt waarop de locatie van het nieuwe chassisnummer te herleiden is.