Trillingsdemper:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Torsietrillingen
-Trillingsdemper




Torsietrillingen:
De krukas wordt op 2 manieren belast; namelijk op buiging en op torsie. De buigende krachten ontstaan wanneer een drijfstang omlaag gedrukt wordt door een arbeidsslag. De torsiekrachten ontstaan doordat het ene deel van de krukas wil draaien en het andere deel niet (wringing). Wanneer deze wringingskrachten worden weggenomen, veert de krukas in de oorspronkelijke staat terug. Zo worden door alle zuigers kracht op de krukas uitgeoefend. Een torsietrilling is niet alleen gevaarlijk bij bepaalde hoge rotatiefrequenties, maar de trilling kan ook versterkt worden door een verbrandingskracht die sterker is dan een andere (bijvoorbeeld met een defecte bobine).


Trillingsdemper:
De trillingsdemper die aan de krukas bevestigd is, wordt gebruikt om de torsietrillingen zo veel mogelijk te dempen. Deze torsietrillingsdemper is tevens de multiriempoelie, waar de multiriem overheen loopt (zie onderstaande afbeelding). De trillingsdemper bestaat uit twee metalen delen met daartussen een rubberen ring. Het ene metalen deel zit aan de krukas vast en het andere deel werkt als een vliegwiel. Door de elasticiteit van het rubber dat er tussen zit, is er een bepaalde mate van beweging mogelijk. Dat heeft een afremmend effect op de trilling, waardoor deze gedempt wordt. De trillingsdemper is niet in staat om alle trillingen volledig te verwijderen, maar kan ze wel beperken.



Voor meer uitleg over de krukas of de multiriem, zie de hoofdstukken Krukas en Multiriem.