Torsievering:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Torsievering

 

Torsievering:
Torsie is een ander woord voor "verdraaiing". Torsievering werd vroeger (voornamelijk) toegepast op Amerikaanse auto's. De onderste draagarm van deze constructie is door middel van een torsiestaaf verbonden met de carrosserie. Als het voertuig inveert, zullen de bovenste en onderste scharnierpunten bewegen. De draagarm waar de torsiestaaf in gestoken zit, zal om de torsiestaaf heen willen scharnieren. Dat gaat echter niet, omdat de torsiestaaf een vaste verbinding heeft in de draagarm. De andere kant van de torsiestaaf (in de afbeelding aan de onderzijde) zit vast aan de carrosserie verbonden.

Dat betekent dus dat wanneer het wiel inveert, de staaf op wringing belast wordt. Deze wringing bouwt een weerstand op (hoe verder het wiel inveert, hoe verder de torsiestaaf verwrongen wordt). Het inveren gaat dus naar mate van de torsie steeds zwaarder. De hele vering van de vooras van de auto werkt met dit principe. Dat is ook één van de redenen dat de oude Amerikaanse auto's zo makkelijk en soepel in- en uitveren.

Voor meer uitleg over vering, zie het hoofdstuk Vering