Portierslot:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Portierslot
-Safe-lock



Portierslot:
Portiersloten zitten in de portieren bevestigd. Deze dienen er voor om de portieren te kunnen openen en sluiten. Ook dienen ze voor de veiligheid, zodat bij een ongeval het portier niet zomaar open kan springen. Ook moeten de portieren gemakkelijk door hulpdiensten kunnen worden geopend als er een ongeval heeft plaatsgevonden.



Portiersloten kunnen alleen gedemonteerd worden als de binnenbekleding gedemonteerd wordt. Bij oudere auto's kan het slot er van buitenaf afgeschroefd worden, maar dat is te gevoelig voor criminaliteit. Daarom wordt het demonteren zo lastig mogelijk gemaakt. Soms moet zelfs het complete raammechanisme compleet met raam gedemonteerd worden.
In de onderstaande afbeelding staat een compleet deurslotmodule. Dit slot heeft een ingebouwd elektronisch regelapparaat, wat op commando het slot vergrendeld en ontgrendeld (voor de centrale vergrendeling). Er zit een stekker aan het slotmodule, welke een voedingsspanning van het regelapparaat van de centrale vergrendeling krijgt. Dit regelapparaat bepaald of dat de sloten vergrendeld, of juist ontgrendeld moeten worden.
Er zijn ook deursloten die pneumatisch geregeld worden. Wanneer de centrale vergrendeling aangestuurd wordt, zorgt een elektronisch luchtpompje dat er lucht door de leidingen naar de portiersloten gepompt wordt. Deze lucht zorgt voor de vergrendeling of ontgrendeling. Het nadeel van dit systeem is, dat bij een defect aan een luchtleiding (bijv. een scheur) de gehele centrale vergrendeling niet meer werkt.

Aan het deurslotmodule zitten diverse hefboompjes, die bediend worden door de binnen- en buitenhandgreep. Tussen de binnenhandgreep en het deurslot zit vaak een bowdenkabel (vergelijkbaar met een remkabel). Tussen de buitenhandgreep en het deurslot zit vaak een kort kabeltje, omdat het deurslot hier vlak bij gemonteerd is. Deze kabeltjes bedienen een hefboompje aan het portierslot. Deze hefboompjes zorgen dat het portierslot (in ontgrendelde fase) opent.

De slotcilinder staat in directe verbinding met het portierslot. Het bedieningselement van de slotcilinder zit in het deurslotmodule gestoken. Bij het naar links of rechts bewegen van dit bedieningselement wordt de commando ontgrendelen of vergrendelen aan het portierslot doorgegeven. Afhankelijk of dat er centrale vergrendeling in de auto aanwezig is, wordt er een signaal naar het regelapparaat v/d centrale vergrendeling gestuurd dat alle sloten vergrendeld moeten worden.
Voor meer informatie over de werking van de slotcilinder, zie de pagina Slotcilinder.


Safe-lock:
Er zit vaak ook een safe-lock functie op de sloten. Wanneer de portieren vergrendeld worden (dus op slot gezet worden), is het slot niet meer van binnenuit te openen. Door de binnenhandgreep te bedienen, blijft het slot vergrendeld. Dit wordt de safe-lock genoemd. Op deze manier kan het portier niet meer van binnen uit geopend worden als er een ruit is ingeslagen.
Vaak wordt de safe-lock functie gedeactiveerd wanneer er het regelapparaat 2x achter elkaar het commando "vergrendelen" krijgt. De sloten zijn nu wel van binnenuit te openen. Bij sommige auto's gebeurd dit andersom; de eerste keer vergrendelen is zonder safe-lock. De 2e keer mét.