Cilinderoverslag:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Kenmerken cilinderoverslag
-Mogelijke oorzaken van cilinderoverslag

 

Kenmerken cilinderoverslag:
Cilinderoverslag betekent dat er in een cilinder geen (goede) verbranding plaatsvindt. Dat kan herkend worden aan een schuddende motor. Stationair draait de motor onregelmatig rond en bij het gas geven hoor je een trilling in de motor. Ook achteraan bij de uitlaat is er een ronkend geluid hoorbaar. In dit geval heeft de auto ook minder vermogen. In de meeste gevallen gaat er dan ook een waarschuwingslampje op het dashboard branden.




Mogelijke oorzaken van cilinderoverslag:
Cilinderoverslag wordt veroorzaakt door een slechte, of géén verbranding in de desbetreffende cilinder. Dat kan komen doordat er een bobine defect is, een bougie slecht vonkt, een injector niet goed inspuit of wanneer de compressie niet in orde is.
Als er een storing van cilinderoverslag in de computer is opgeslagen (met als voorbeeld cilinder 1), kan er gezocht worden naar de oorzaak van het probleem. Omdat cilinderoverslag toch vaak veroorzaakt wordt door een defecte bobine (bij een motor met een staafbobine per cilinder), kunnen de bobines onderling uitgewisseld worden. Verwissel dan de bobine van cilinder 2 met cilinder 1, wis de storing en kijk vervolgens welke storing er terugkomt. Als de storing nu in cilinder 2 zit, vervang dan de bobine. Blijft de storing in cilinder 1, dan is er een andere oorzaak. Verwijder dan de bougie. Als deze helemaal zwart en nat is van de olie, is er ergens lekkage aanwezig (mogelijk bij de klepgeleiders). Bij een sterke brandstofgeur is er mogelijk een storing aan de brandstofinjector. Wanneer er verder niets te zien is aan de bougie, wissel deze dan ook met cilinder 2.
Indien de storing alsnog bij cilinder 1 aanwezig blijft, dan ligt het probleem niet aan de ontsteking. Bij indirect ingespoten motoren met magneetspoelinjectoren kunnen vervolgens ook de injectoren van cilinder 1 en 2 gewisseld worden. Bij motoren met directe injectie is dit geen goed plan, aangezien de injectoren in het regelapparaat ingeleerd zijn. Als eventueel de injector gewisseld is en de storing heeft zich verplaatst naar cilinder 2, vervang dan de injector.
Op het moment dat de storing nog steeds aanwezig is, dan is het verstandig om de compressie te meten. Mogelijk dicht er een klep niet goed af of is er een ander mechanisch probleem waardoor er compressieverlies optreedt. Er lekt in dat geval te veel lucht weg, waardoor er geen goede verbranding mogelijk is.