Chassisnummer:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Chassisnummer
-Omkatten



Chassisnummer:
Een chassisnummer wordt ook wel VIN genoemd. Dat betekent: Vehicle Identification Number.
Elke auto heeft een chassisnummer. Deze staat ergens ingeslagen. Bij de meeste auto's op het schutbord onder de motorkap, maar soms ook in het interieur onder de vloermat. Vaak zijn er ook stickers aanwezig, maar die zijn niet officieel. Er moet altijd een chassisnummer ingeslagen zijn. Op het kentekenbewijs van de auto staat altijd de plaats waar het chassisnummer ingeslagen is.
Als een auto ge´mporteerd wordt vanuit een ander land krijgt deze andere kentekenplaten. Het chassisnummer blijft altijd het zelfde, dus is daarom altijd traceerbaar.


Omkatten:
Het gebeurt weleens dat het chassisnummer van een gestolen auto veranderd wordt (bijv. door een nummer van een andere (identieke) auto die over gelast wordt van een schade auto die total-loss is, of een auto die afgebrand is en niet meer hersteld kan worden).
Het chassisnummer van de gestolen auto bestaat dan niet meer en de schade auto is zogenaamd ''gerepareerd' en wordt dan vaak verkocht in Nederland of in het buitenland. Dat wordt "omkatten'' genoemd.

Het gebeurt gelukkig wel eens dat de dieven betrapt worden en de gestolen auto's (met de nieuwe chassisnummers) in beslag worden genomen. Als eigenaar van de verzekeringsmaatschappij nog niet is uitbetaald, wordt het originele chassisnummer weer ergens in de auto geslagen. Niet meer op de zelfde plek als waar het nummer van bijv. de eerder genoemde schade auto staat. Dat nummer wordt met X bewerkt. Er zijn alleen maar X'jes te zien, waardoor het nummer niet meer te herkennen is. Het originele chassisnummer wordt op een geheel andere plek geslagen. Er wordt dan een nieuw kentekenbewijs aangemaakt waar de locatie van het nieuwe chassisnummer op te herleiden is.