Gasontladingslamp (Xenon):


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Algemeen
-Werking
-Temperatuur
-Levensduur
-Automatische Niveauregeling
-Koplampsproeiers


Algemeen:
Een gasontladingslamp heeft een grotere lichtopbrengst dan een standaard halogeenlamp. Gasontladingsverlichting wordt "Xenonverlichting" genoemd. Deze lichttechniek wordt al langer gebruikt. Niet in de automobielbranche, maar als verlichting van voetbalstadions. Met xenonverlichting is het mogelijk om de intensiteit en kleur van het daglicht te benaderen.


Voordelen van xenon:

- Xenonverlichting in de auto is helderder en verspreidt zich beter dan standaard halogeenverlichting.
- Dankzij de enorme lichtopbrengst van xenonverlichting is het mogelijk de koplampen in een kleinere behuizing te monteren. Met een kleiner oppervlak is het al mogelijk om dezelfde of een grotere lichtopbrengst te creŽren. Dat heeft als voordeel voor de autofabrikant om de aŽrodynamica te optimaliseren en er is ook meer vrijheid bij het design.
- Verbruikt 30% minder energie.

Nadeel van xenon:
- Het verblindt de tegenliggers eerder dan bij halogeenverlichting, zeker wanneer de koplamp geen geschikte lens heeft voor Xenonverlichting.

 

Werking:
Xenonlampen hebben geen gloeidraden zoals halogeenlampen dat wel hebben. In plaats daarvan wordt een ontladingsbuis toegepast die omgeven is door kwartsglas. De lamp is gevuld met edelgassen en metaal-halogeniden en wordt ontstoken m.b.v. twee elektroden waartussen een lichtboog ontstaat. De lichtboog ontstaat door het toevoeren van een kortstondige ontstekingsimpuls van tussen de 10.000 en 20.000 Volt. Daarna zorgt een constante spanning van ongeveer 85 Volt ervoor dat de lamp blijft branden.
Om deze hoge spanningen op te kunnen wekken, wordt er een voorschakelapparaat toegepast. Het voorschakelapparaat wordt ook wel de "starter" genoemd. Dit apparaat heeft verschillende functies. Naast de regeling van spanning en stroom heeft dit voorschakelapparaat een aantal beveiligingsschakelingen.


Temperatuur:
Zoals eerder opgemerkt maakt de hogere lichtopbrengst het mogelijk om een kleinere reflector en koplamp te gebruiken. Omdat de xenonlampen de elektrische energie met een hoger rendement in licht omzetten, komt er ook veel minder warmte vrij dan bij standaard halogeenverlichting.



 


Levensduur:
De levensduur van xenonlampen is ook langer dan die van halogeenlampen. De gemiddelde levensduur van een xenonlamp is over het algemeen ongeveer 2000 uur. Dat komt overeen met de gemiddelde levensduur van een auto.



Automatische Niveauregeling:

In de ECE-regeling is opgenomen dat voertuigen die voorzien zijn met xenonverlichting, ook moeten zijn uitgerust met een niveauregeling. De niveauregeling (automatische hoogteregeling) voorkomt de verblinding van de tegenliggers. Op de achteras is een hoekverdraaiingssensor gemonteerd die het knikken van het voertuig registreert. Deze opgenomen gegevens worden in een regeleenheid verwerkt, die op zijn beurt de koplampunit naar boven of naar beneden laat kantelen.

 

Koplampsproeiers:
Om de vorming van strooilicht, dat is licht dat buiten de werkelijk bedoelde lichtbundel valt, zoveel mogelijk te voorkomen, is het noodzakelijk dat de koplampglazen schoon blijven. Daarom is een wassysteem voor de koplampglazen verplicht bij autoís met xenonverlichting. Een pomp bouwt een waterdruk op van ca. 3,5 bar, waarna 2 armen uit de carrosserie naar buiten komen die de koplampglazen schoon sproeien. Na het sproeien worden de armen weer in de carrosserie getrokken.

Meer informatie over de koplamp is te vinden op de pagina Koplamp.