Luchtfilter:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Algemeen
-Soorten luchtfilters
-Voorzetfilter
-K&N High Performance Open luchtfilter



Algemeen
Het luchtfilter haalt vuil- en stofdeeltjes uit de lucht. De vuil- en stofdeeltjes werken als slijpmiddel en veroorzaken slijtage en vervuiling in de motor. Onderdelen zoals zuigerveren, zuigers, klepgeleiders en cilinderwand slijten extra snel als de vuildeeltjes niet uit de lucht gefilterd worden. Vanaf het luchtfilter loopt er een buis naar het inlaatspruitstuk. Tussen het luchtfilter en het inlaatspruitstuk zit ook nog de luchtmassameter, welke de hoeveel lucht meet dat de motor in gaat.



Luchtfilters zijn er in vele soorten en maten. Vaak zien ze er zo uit als in de bovenstaande afbeelding. De oranje rand is de bovenkant van het filter en zorgt voor de afdichting in het filterhuis. De lucht stroomt van onderen naar boven. Het vuil blijft in de onderkant van het filter hangen.
Het luchtfilter dient periodiek vervangen te worden, vaak is dit rond de 60.000km. Bij het vervangen dient ook de luchtfilterbak schoongemaakt te worden. Al het zand dat niet in het luchtfilter blijft hangen valt weer terug in de bak onder het filterelement. Elke keer als er gestart wordt en met de auto gereden wordt zal het zand in het luchtfilter gezogen worden. Wordt de bak niet schoongemaakt (en het zand niet verwijderd), dan zal na het vervangen van het luchtfilter het nieuwe filter direct weer vol zitten met zand.


Soorten luchtfilters:
-Droge luchtfilters: Deze worden bij personenauto's altijd toegepast. De lucht stroomt door het papier van deze filter. De openingen in het filterelement waar de lucht doorheen stroomt moeten zo klein zijn dat vuildeeltjes groter dan 0,005mm er niet doorheen kunnen.
-Oliebadluchtfilters: Bij oliebadluchtfilters is het filterelement van staalwol en is het filterhuis gedeeltelijk gevuld met olie. Als de inlaatlucht naar binnen gezogen wordt, moet het in het filterhuis een scherpe bocht maken, waarbij de lucht tegen de olie botst. Grove vuildeeltjes blijven achter in deze olie. De deeltjes die hier nog doorheen komen blijven achter in het filterelement. Meer informatie hier over op de pagina Oliebadluchtfilter.


(Afb. van een droog-luchtfilter)


Voorzetfilter:
Als er op stoffig terrein gereden wordt, bijvoorbeeld in de woestijn, kan er een voorzetfilter voor het gewone luchtfilter gezet worden. Door het gebruik hiervan komt er minder stof/zand in het gewone luchtfilter, waardoor deze minder snel bevuild raakt. De werking is als volgt: De vuildeeltjes worden naar buiten geslingerd en zo van de lucht gescheiden. De vuildeeltjes worden in een aparte stofbak opgevangen.
 

K&N High Performance Open luchtfilters:
De motor zuigt ontzettend veel lucht aan. Door de lucht minder weerstand te geven, kan het sneller aangezogen worden. K&N filters geven hierbij de oplossing: een open luchtfilter. De lucht kan sneller worden aangezogen, maar het vermogenswinst is in werkelijkheid toch minimaal. Openluchtfilters geven ook een mooi geluid en zien er mooi uit. Het zijn 'lifetime' filters en hoeven in principe nooit vervangen te worden; ze moeten na een bepaald aantal km's gereinigd worden met speciale olie.