You dont have javascript enabled! Please enable it!

Subframe

Onderwerpen:

  • Inleiding
  • Subframe voorzijde
  • Subframe achterzijde
  • Controlepunten subframe

Inleiding:
Het subframe is een los onderdeel van de carrosserie waar delen van de wielophanging aan zijn gemonteerd, zoals de draagarmen, de stabilisatorstang en het stuurhuis. Het subframe vangt de krachten op die onder het rijden op de auto werken. Veel auto’s hebben zowel een subframe aan de voorkant en de achterkant. Het subframe wordt met boutverbindingen aan de carrosserie bevestigd.
Meestal bevinden zich tussen het subframe en de carrosserie silent blocks om trillingen te dempen. Na het losmaken van de subframebouten moet de auto vaak worden uitgelijnd, omdat hij kan zijn verschoven over de afstelpunten. Wanneer er sprake is van paspennen, kan het subframe op slechts één manier worden gemonteerd. In dat geval hoeft er niet altijd te worden uitgelijnd, indien er geen andere afstelpunten zijn los geweest.

Subframe voorzijde:
Het subframe aan de voorzijde wordt ook wel een voorasdrager genoemd. Om de onderdelen van de wielophanging aan het subframe te bevestigen, is hij voorzien van gaten met en zonder schroefdraad en uitsparingen met bevestigingspunten.

De volgende afbeeldingen toont een subframe van een BMW 3-serie (E90). De eerste afbeelding is van een los subframe zonder aanbouwdelen. De tweede afbeelding toont het subframe onder de carrosserie van de BMW. Het subframe is hierbij deels losgemaakt om extra ruimte te verkrijgen bij het demonteren van de motor. De punten waar de bevestigingsbouten in komen om het subframe aan de langsbalken te bevestigen, zijn met rode pijlen aangegeven.

Subframe voorzijde zonder op- en aanbouwdelen
Subframe deels gedemonteerd gezien vanuit de motorruimte

Subframe achterzijde:
Auto’s met onafhankelijke achterwielophanging hebben ook een subframe aan de achterzijde. Net als bij het subframe aan de voorzijde geldt dat de wielophangingsdelen zoals de draagarmen en stabilisatorstang hierop zitten gemonteerd. Bij voertuigen met achterwielaandrijving wordt ook het achterasdifferentieel (cardan) aan het subframe bevestigd.

De volgende drie afbeeldingen tonen het subframe van een BMW 5-serie (E60) M5.

De eerste afbeelding toont een overzicht van de aanbouwdelen. De tweede en derde afbeeldingen laten het subframe in uit- en ingebouwde toestand zien vanaf de bovenzijde  (gedemonteerd) en onderzijde.

Subframe achterwielophanging vanaf de bovenzijde
Subframe achterwielophanging vanaf de onderzijde

Controlepunten subframe:
Tijdens een onderhoudsbeurt of APK dient het subframe te worden gecontroleerd op de volgende punten:

  • toestand bevestigingspunten: roest en scheurvorming;
  • toestand ophangrubbers: scheuren, uitdroging en scheurvorming;
  • toestand motorophanging: scheuren, uitdroging en scheurvorming;
  • toestand bevestigingspunten draagarmen: roest en scheurvorming;
  • toestand bevestigingspunten stuurinrichting: roest en scheurvorming.

Bij lichte roestvorming mag een subframe worden gelast omdat het geen wielgeleidingselement is. Raadpleeg het APK handboek voor de actuele roestgradatie. Wanneer het subframe ernstige roestschade vertoond, scheuren heeft of ontzet is door een schade, moet hij worden vervangen.