You dont have javascript enabled! Please enable it!

Afrolomtrek calculator

Onderwerpen:

  • Calculator
  • Bandhoogte en statische afrolomtrek uitleg
  • Rekenvoorbeeld statische afrolomtrek
  • Dynamische afrolomtrek

Calculator:
Door een verkeerde bandenmaat onder de auto te plaatsen krijg je een afwijking op de kilometerteller. Hoeveel de afwijking precies is kan in de onderstaande calculator worden berekend. Bij het gebruik van een telefoon kan deze het beste naar “landscape modus” worden gedraaid om de gehele tabel in beeld te brengen.

In de tabel staan al twee bandenmaten gegeven: 205/55R16 en 225/40R18. Deze waardes kunnen worden veranderd naar de maten die u wilt vergelijken.
Bereken eerst de omtrek van beide bandenmaten alvorens u het verschil berekent.

Bandenmaat:

Hoogte:

Omtrek:

   

cm   cm  

cm   cm  
Verschil:

cm   cm  

%     

Snelheid op de teller: km/h km/h km/h km/h
Snelheid werkelijk: km/h km/h km/h km/h

Bandhoogte en statische afrolomtrek uitleg:
Met behulp van de calculator kunnen de bandhoogte en statische afrolomtrek worden berekend. Dit is ideaal wanneer men op zoek is naar een andere bandenmaat (bijvoorbeeld van 16 naar 18 inch) die onder de auto past zonder de nauwkeurigheid van de snelheidsmeter te beïnvloeden.

Op de band in het voorbeeld staan de aanduidingen: 205/55 R16:

  • 205 = loopvlakbreedte in mm
  • 55 = bandhoogte van wegdek naar onderzijde velg = 55% van 205 (0.55 x 205 = 112.75 mm)
  • 16 = velgdiameter in inches (1 inch = 25.4 mm, dus 16 inch x 25.4 mm = 406.4 mm)

Vul deze drie waardes in de calculator in om de bandhoogte en statische afrolomtrek te berekenen in onbelaste toestand. De bandhoogte is tweemaal de hoogte in millimeters plus de velgdiameter in mm. In het bovenstaande voorbeeld geldt dus: 112,75 + 112,75 + 406,4 = 631,9 mm (of 63,19 cm). Met deze calculator kunnen gemakkelijk de bandhoogtes van verschillende bandenmaten en het verschil in omtrek en snelheid worden berekend.

Hoogtes in statische toestand

De twee bandenmaten die standaard in de tabel staan, de 205/55 R16 en de 225/40 R18, hebben qua hoogte en omtrek een zeer klein verschil. Daardoor is het snelheidsverschil op de kilometerteller ook minimaal. Dit betekent dat wanneer de maat 205/55 R16 door de fabrikant is voorgeschreven, er ook wielen met de bandenmaat 225/40 R18 gemonteerd kunnen worden. Het is dan alleen de vraag of de bredere banden niet gaan aanlopen in de wielkasten. Wanneer dit bij het insturen het geval is, kan dat veel slijtage aan de band opleveren en is dat bij de APK een reden voor afkeur. In dat geval bieden spoorverbreders een uitkomst.

Meer informatie over de banden is te vinden op de pagina wielen en banden.

Rekenvoorbeeld statische afrolomtrek:
Wanneer er (van fabriek-af) bijvoorbeeld een bandenmaat 205/55 R16 gemonteerd is en iemand wil grotere velgen en banden monteren, moet er rekening gehouden worden met een aantal zaken. De ET-waarde moet juist zijn, de banden mogen niet aanlopen tegen de schokbreker, wielkast of draagarmen, en de statische afrolomtrek mag niet te veel verschillen van de andere bandenmaat. De statische afrolomtrek kan met deze calculator worden berekend. Hieronder volgen de berekeningen om de statische afrolomtrek van een wiel te bepalen.

  1. Bandenmaat: 205/55 R16
  2. Berekening van de zijwandhoogte: 205 × (55/100) = 112,75 mm
  3. Berekening van de totale diameter van de band: De totale diameter van de band is de som van de velgdiameter en twee keer de wanghoogte:
    – Totale diameter = (velgdiameter in inches × 25,4) + 2 × wanghoogte
    – De velgdiameter in millimeters is: 16 × 25,4 = 406,4 mm
    – Dus de totale diameter is: 406,4 + 2 × 112,75 = 631,9 mm
  4. Berekening van de statische afrolomtrek: De omtrek van de band en wordt berekend met de formule voor de omtrek van een cirkel:
    Afrolomtrek = π × totale diameter
    Afrolomtrek = π × 631,9
    Afrolomtrek = 1984,76 mm ≈ 1,98 meter
 

De bandenmaat 205/55 R16 heeft een statische afrolomtrek van ongeveer 1,98 m. Wanneer men met een krijt een streepje op de wang van de band en het wegdek zet en het wiel een volledige omwenteling draait, en vervolgens ter hoogte van het streepje op de wang een streep op het wegdek zet, bedraagt de afstand tussen deze streepjes 1,98 meter. Dit is belangrijk voor de snelheidsmeter in de auto.

We vergelijken nu de bandenmaat 225/40 R18 en zien dat de afrolomtrek nu 2,00 m is. Dit verschil is minimaal, waardoor deze bandenmaat geschikt is voor de auto (mits deze nergens tegen aan loopt). Wanneer echter de maat 225/45 R18 wordt berekend, is er een statische afrolomtrek van 2,07 m te zien. Dit is in vergelijking met de 205/55 R16 te veel verschil, waardoor er een lagere snelheid op de snelheidsmeter aangegeven zou worden (het wiel doet er langer over om een volledige omwenteling te maken). Deze bandenmaat is dus niet aan te bevelen om te monteren.

In de instructiehandleiding of op bijvoorbeeld Autoweek.nl kan worden opgezocht welke bandenmaten er voor de auto voorgeschreven zijn. Met deze calculator kunnen diverse bandenmaten met elkaar vergeleken worden.

Dynamische afrolomtrek:
De dynamische afrolomtrek van een band is de afstand die een band aflegt in één volledige omwenteling terwijl hij onder normale bedrijfsomstandigheden draait. Dit is tijdens de belasting van het voertuig en de interactie met de wegoppervlakte, waarbij er verschil is met de statische afrolomtrek vanwege factoren zoals bandvervorming, belasting, snelheid, en bandenspanning. De dynamische afrolomtrek zal dus lager uitvallen als gevolg van het inveren van de band.

Om de dynamische afrolomtrek te berekenen, moet de afstand tussen het wegdek en het midden van de velg worden gemeten. In dit voorbeeld gaan we ervan uit dat de onderzijde van de band door het gewicht van het voertuig 15 mm is ingedrukt. Door deze indrukking van de band neemt de totale diameter van het wiel af, zoals groen weergegeven in de afbeelding.

  • Statische toestand: 631,9 mm (zie de vorige paragraaf);
  • Dynamische toestand: 616,9 mm.

Bij het opnieuw berekenen van de afrolomtrek gaan we nu uit van de dynamische gegevens.

Afrolomtrek = π × totale diameter
Afrolomtrek = π × 616,9 
Afrolomtrek = 1938,05 mm ≈ 1,94 meter

Aangezien de statische afrolomtrek 1,98 meter was en de dynamische afrolomtrek nu 1,94 meter is, kunnen we concluderen dat de belasting en bandenspanning invloed hebben op de afstand die het wiel aflegt, en daarmee ook op de snelheid die op de snelheidsmeter wordt weergegeven.

Hoogtes in dynamische toestand

Bij het vergelijken van verschillende bandenmaten in de statische afrolomtrekcalculator baseren we ons niet op de dynamische gegevens. Hoewel een bredere velg zorgt voor een andere gewichtsverdeling tussen de band en het wegdek, waarbij het gewicht over een groter oppervlak wordt verdeeld en de druk op een specifiek oppervlak daardoor afneemt, wat ook de mate van invering van de band beïnvloedt, zijn deze verschillen verwaarloosbaar.

Gerelateerde pagina: