Voertuigsoorten

Onderwerpen:

  • Hatchback
  • Sedan
  • Stationcar
  • Cabriolet
  • Coupé
  • MPV
  • Terreinauto 

Hatchback:
Een hatchback heeft twee of vier portieren met een achterklep die boven de achterruit scharniert. De achterklep loopt van het dak tot aan de bovenkant van de achterbumper. De achterruit en de kofferdeksel vormen één geheel. Als de auto portieren en een achterklep heeft wordt dit een drie- of een vijfdeurs genoemd.

Sedan:
Een sedan heeft vier portieren en een aparte kofferruimte die bereikbaar is via de kofferdeksel. De kofferdeksel loopt van de bovenkant van de bumper tot aan de achterruit. Het scharnierpunt bevindt zich onder de achterruit.

Station:
Stations zijn vaak gebaseerd op sedan- en hatchback-modellen. Stations hebben twee of vier deuren en een achterklep. De achterklep staat bijna verticaal. Ze hebben een grote laadruimte, waardoor deze beter geschikt is voor het vervoeren van goederen dan sedans en hatchbacks.
Fabrikanten geven vaak hun eigen benaming aan een station, zoals: touring, avant, estate.

Cabriolet:
Een cabriolet is een auto met een opvouwbare of wegklapbare kap. Soms heeft een cabriolet ook een rollbar (vaste dakbeugel). Door de rollbar is een cabriolet veiliger. Door het ontbreken van de dakconstructie, is de bodem steviger uitgevoerd. Daarmee behoudt de carrosserie zijn stevigheid. Het gewicht is daarom ook vaak iets hoger dan wanneer hetzelfde voertuig als coupé is uitgevoerd.

Coupé:
Een coupé heeft twee of vier portieren en een dak dat vaak schuin afloopt. Daardoor is er een kleinere ruimte op de achterbank, indien aanwezig. Een coupé kan ook zijn uitgevoerd als “tweezitter”. 

MPV:
MPI is een afkorting van: Multi Purpose Vihicles. Over het algemeen zijn MPV’s hele ruime auto’s. Ze zijn hoger en langer dan sedans en stationcars. Een MPV is altijd uitgevoerd met vier portieren, of een combinatie van portieren en schuifdeur(en) en uiteraard een achterklep.

Terreinauto:
Terreinauto’s zijn voor verschillende doeleinden geschikt. Ze kunnen op bijna elk terrein rijden doordat ze een kwalitatief hoogstaand onderstel hebben en vaak zijn uitgerust met vierwielaandrijving. Terreinauto’s worden tegenwoordig heel comfortabel gebouwd en wordt daarom meer gebruikt voor vrijetijdsbesteding.