You dont have javascript enabled! Please enable it!

Remvloeistof

Onderwerpen:

  • Remvloeistof algemeen
  • Vapour-lock
  • Eigenschappen van remvloeistof

Remvloeistof algemeen:
Met de remvloeistof wordt de met de voet uitgeoefende kracht op de hoofdremcilinder overgebracht naar de wielremcilinders. Remvloeistof is samengesteld uit polyglycolderivaten met verschillende toevoegingen. Het is een dunne vloeistof met een laag stolpunt die zich snel door nauwe leidingen en doorgangen kan verplaatsen.

De afbeelding toont het remvloeistofcircuit van een personenauto. Het systeem is kruislings gescheiden;

  • Linksvoor met rechtsachter;
  • Rechtsvoor met linksachter.

De hoofdremcilinder brengt het systeem onder druk. De remvloeistof verplaatst zich door de leidingen naar de remcilinders van de schijfremmen en/of trommelremmen.

In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.

Het grootste deel van de warmte wordt afgevoerd via de remschijven/remtrommels naar de omgevingslucht afgevoerd. Een klein deel ervan komt via de remschoenen/remblokken en de wielremcilinders in de remvloeistof terecht.Bestanddelen van remvloeistof tasten verf en lak aan. Als er remvloeistof met de laklaag in aanraking komt, moet deze gelijk grondig afgespoeld worden met water.

Bijvullen van remvloeistof in het remvloeistofreservoir

Vapour-lock:
Vapour-lock ontstaat als de remvloeistof gaat koken; o.a. wanneer de auto na langdurig remmen wordt stilgezet, of langzaam gaat rijden zonder te remmen. De koeling door rijwind is dan gering. Als remvloeistof gaat koken, wordt het kookpunt overschreden. Het moet daarom een hoog kookpunt hebben om de dampslotvorming te voorkomen. Met damp in het remsysteem kan er geen druk opgebouwd worden.

Eigenschappen van remvloeistof:
Remvloeistof moet aan bepaalde eisen voldoen om het remsysteem ter behoeven van de betrouwbaarheid van het remsysteem. Ook biedt remvloeistof een beschermende werking voor de interne onderdelen; denk aan de cupjes in de hoofdremcilinder en de binnenzijde van remleidingen. In deze paragraaf worden een aantal eigenschappen genoemd.

Kookpunt:
Het kookpunt wordt aangegeven met een DOT-code. DOT is een afkorting van “Department Of Transport”.
Als remvloeistof gaat koken ontstaan er dampbellen. Die dampbellen zijn samendrukbaar, waardoor er minder druk opgebouwd worden. Water veroorzaakt ook corrosie in het remsysteem. Remvloeistof moet dus een hoog kookpunt hebben. Er worden 2 soorten kookpunten gehanteerd:

  • Droog kookpunt: dat is het kookpunt van nieuwe, verpakte remvloeistof.
  • Nat kookpunt: dat is het kookpunt wanneer remvloeistof ongeveer 3,2% water heeft opgenomen. Remvloeistof is hygroscopisch (neemt water op). Water verlaagt het kookpunt van de remvloeistof. Bij 1% water is het kookpunt ongeveer 25 graden verlaagd.

Eisen aan de remvloeistof

DOT 3

DOT 4

DOT 5

DOT 5.1

Droog kookpunt:

205°c

230°c

260°c

260°c

Nat kookpunt:

140°c

155°c

180°c

180°c

Remvloeistof moet eens in de twee jaar worden vervangen omdat er na verloop van tijd vocht en vuil in de remvloeistof trekken. Het kookpunt wordt na een aantal jaar dus steeds lager.

Hygroscopisch:
Hygroscopisch wil zeggen dat de remvloeistof water oplost of verbindt. Water zorgt voor corrosie in het remsysteem en voor vapour-lock.

Viscositeit:
Remvloeistof moet de juiste viscositeit (dikte) behouden bij hoge en lage temperaturen.

Schuimvormend:
Remvloeistof mag niet schuimvormend zijn.

Bescherming:
Remvloeistof moet bescherming bieden tegen corrosie in bijv. de remleidingen en remslangen.

Gerelateerde pagina’s: