Filters

Onderwerpen:

  • Oliefilter
  • Luchtfilter
  • Brandstoffilter
  • Interieurfilter (pollenfilter)

Oliefilter:
Het oliefilter heeft als taak de verontreinigingen uit de olie te halen. Vuildeeltjes van groter dan 5µm (0,005mm) blijven in het papieren filterelement hangen. Door het filteren van de olie zal de motor een langere levensduur hebben, omdat vuildeeltjes zoals metaal- en kooldeeltjes de componenten in de motor kunnen beschadigen. Het oliefilter moet dus periodiek vervangen worden. Dat gebeurt vrijwel altijd samen met het verversen van de motorolie. Dit gebeurt meestal tussen de 15.000 en 30.000 km en 1 of 2 jaar.
Er bestaan diverse soorten oliefilters. In de afbeeldingen hieronder zijn twee verschillende oliefilters weergeven.

Opschroeffilter: Dit is een veel toegepast oliefilter. Deze bestaat uit een metalen huis met daarin een papieren filterelement. Bij een servicebeurt wordt het gehele filter vervangen, dus ook het metalen huis.
Als er te veel vuildeeltjes in het papieren filterelement aanwezig zijn, kan het zijn dat het filter verstopt raakt. Oorzaken kunnen zijn; ernstige motorvervuiling door te lang doorrijden met oude motorolie of te lang doorrijden met een oud oliefilter. Om niet de gehele olietoevoer naar de motor te blokkeren, zal de overdrukklep tegen de veerkracht in openen. De olie stroomt op dat moment dus niet meer door het papieren filterelement, maar verlaat direct weer het filterhuis. Op dat moment is de olie dus niet gefilterd en zullen vuildeeltjes in de motor worden rondgepompt.

Verwisselbaar filterelement: Het verwisselbare filterelement zit onder een schroefdeksel in de motor. Dit deksel kan van metaal of plastic zijn en moet vaak met een speciale oliefilterdop losgedraaid worden. Bij een onderhoudsbeurt wordt alleen dit papieren filterelement vervangen en dus niet het hele metalen filterhuis met overdrukklep etc.

In de onderstaande afbeelding is dit type oliefilter gedemonteerd. Het papieren filterelement kan uit de plastic dop geklikt worden, vervolgens kan de nieuwe erin geklikt worden. Vergeet nooit de rubberen ring van deze dop te vervangen en licht in te smeren met olie voordat het filter teruggemonteerd wordt. Als de rubberen ring niet gesmeerd wordt, kan deze tijdens het monteren scheuren.

Dit type oliefilter zit vaak aan de bovenzijde van de motor gemonteerd. Het is dus belangrijk om deze eerst los te maken voordat de motorolie afgetapt wordt. Er zakt namelijk nog een ruime hoeveelheid olie naar het carter als het filter los wordt gemaakt. Er zit namelijk een klep in het oliefilterhuis die er voor zorgt dat het oliefilter niet leegloopt als de motor uitgezet wordt. Dat zou namelijk betekenen dat elke keer als er gestart wordt, er een paar seconden geen oliedruk is. Om deze rede blijft het filter altijd gevuld. Haal dus altijd eerst het oliefilter los, het liefst eruit, en tap daarna pas de olie af.

Gerelateerde pagina’s: