NederlandsNL
  • EnglishEN
MVWautotechniek.nl
  • Verbrandingsmotor
  • Elektrische aandrijving
  • Carrosserie
  • Comfort, veiligheid, HVAC
  • Elektronica
  • Onderstel
  • Transmissie
  • Diagnosetechniek
  • Overig
  • Zoek
  • Verbrandingsmotor
  • Elektrische aandrijving
  • Carrosserie
  • Comfort, veiligheid, HVAC
  • Elektronica
  • Onderstel
  • Transmissie
  • Diagnosetechniek
  • Overig
  • Zoek

Uitlaat

Onderwerpen:

  • Uitlaat
  • Flexibel deel
  • Uitlaatdemper

Uitlaat:
De uitlaat zorgt voor de afvoer van de uitlaatgassen die vrijkomen bij de verbranding van de motor. De uitlaat zit aan het motorblok bevestigd.
Wanneer de uitlaatgassen de cilinder verlaten, gaan deze direct via het uitlaatspruitstuk (soms ook nog via een turbo) de uitlaat in. De uitlaat dient er voor om de gassen achter de auto af te voeren. Wanneer de uitlaat halverwege de auto aan de onderkant zou stoppen, zouden de uitlaatgassen (die schadelijk voor de gezondheid zijn) makkelijk het interieur in kunnen komen.
De uitlaat bestaat meestal uit een uitlaatspruitstuk, een katalysator, een flexibel deel, een middendemper en een einddemper (in de volksmond ook wel knalpot genoemd). Deze worden hieronder besproken.

Flexibel deel:
De motor produceert veel trillingen. Het flexibel deel (zie onderstaande afbeelding) dempt deze trillingen, zodat de rest van de uitlaat zo veel mogelijk trillingsvrij blijft. Er is anders een grote kans dat na een korte tijd delen door gaan scheuren en afbreken, zoals het uitlaatspruitstuk en de verbindingsstukken van de uitlaat.
Het flexibel deel zit dicht achter het uitlaatspruitstuk gemonteerd. Soms zit de katalysator direct na het uitlaatspruitstuk gemonteerd om zo snel mogelijk warm te worden (zoals in de afbeelding), en bij andere auto’s is het weer andersom, dan zit de katalysator weer na het flexibel deel.

Uitlaatdemper:
Een uitlaatdemper heeft als primaire functie het verminderen van het geluid dat ontstaat bij de verbranding van brandstof in de motor. Geluid wordt veroorzaakt door trillingen in de lucht, die ontstaan door de snelle uitlaatgassen die de cilinders van de motor verlaten. Elke arbeidsslag van de motor genereert een golf van gasdruk die de lucht in de uitlaat doet trillen, wat resulteert in een hoge geluidsfrequentie. De uitlaatdemper is ontworpen om deze geluidsgolven te dempen en de trillingen af te zwakken, zodat het geluid van de motor minder storend is.

Een demper bestaat meestal uit meerdere metalen buizen die in elkaar zijn geplaatst. Deze buizen zijn voorzien van gaten of sleuven die de luchtstroom gedeeltelijk afleiden. De lucht moet door een aantal bochten en kamers stromen, waarbij het geluid in deze kamers geabsorbeerd of omgeleid wordt, wat de geluidstrillingen dempt. Rondom de buizen bevindt zich vaak hittebestendige dempingswol (meestal van glasvezel of metaalvezel), die de geluidsfrequenties verder absorbeert.

De geluidsreductie komt niet alleen door de afremming van de luchtstroom, maar ook door de interferentie van geluidsgolven in de demper. In de demper bevinden zich zo genaamde luidspreker-effecten, waarbij de geluidsgolven elkaar op bepaalde punten tegengaan door geluidsinterferentie. Dit proces zorgt ervoor dat de lage en hoge frequenties van het uitlaatgeluid effectief worden gedempt.

Een uitlaatdemper is vaak opgebouwd uit een voor- en einddemper.

De einddemper, vaak het meest voorkomende type demper, is de laatste lijn van geluidsreductie en bevindt zich aan het einde van het uitlaatsysteem, vlak voor de uitlaatpijp. Deze is in staat om de meeste van de resterende geluidsgolven te reduceren, waardoor het uiteindelijke geluidsniveau naar een acceptabel niveau wordt gebracht.

  • Home
  • Over
  • Disclaimer
  • Copyright
  • Contactformulier
  • Statistieken
  • Projecten
  • Werkplaats
  • Zoeken
  • Home
  • Over
  • Disclaimer
  • Copyright
  • Contactformulier
  • Statistieken
  • Projecten
  • Werkplaats
  • Zoeken

Copyright 2025 © MVWautotechniek.nl
Designed, written and hosted by Marco van Wijk