Project MSII BMW-motor

Onderwerpen:

  • BMW-motor
  • Eerste werkzaamheden van het project
  • Controle van de oliepomp
  • Verwijderen van verdeler
  • Start – en laadsysteem
  • Frame met beeldschermen en computer
  • Dashboard met elektrische installatie

BMW-motor
De keuze om deze BMW-motor voor dit ombouwproject te gebruiken was snel gemaakt; er was te veel defect om voor leerlingen aan te sleutelen, maar nog goed genoeg om op te knappen. De motor komt uit een BMW 5-serie E34. De onderstaande tabel toont de gegevens van de motor.

De eerste werkzaamheden van het project:
Zoals eerder is aangegeven, is de BMW-motor in een goede staat. Een zeer gemotiveerde student is direct aan de slag gegaan met het verwijderen van aanbouwdelen. De kabelboom, originele ECU en de ODB1-diagnosestekker worden definitief verwijderd. Andere delen als het kleppendeksel, de spruitstukken incl. uitlaat, frame met radiateur worden gecontroleerd, gereinigd en later weer met nieuwe pakkingen, O-ringen en slangklemmen terug gemonteerd. De kleppen worden gesteld, de koelvloeistofpomp wordt preventief vervangen i.v.m. de leeftijd en roest.

Uiteraard wordt de olie ververst en het koelsysteem gereinigd. In een later stadium, waarbij de motor minstens een uur heeft gedraaid, worden de vloeistoffen nogmaals ververst en de filters vervangen.

De onderstaande foto’s tonen het begin van het project waarbij de aanbouwdelen worden gedemonteerd en het afstelling van de klepspeling. Klik op de foto’s om deze op volledig formaat te openen.

Voor de demontage (1)
Voor de demontage (2)
Aanbouwdelen gedemonteerd
Afstellen van de klepspeling

Controle van de oliepomp:
Tijdens het aansturen van de startmotor is gelet op de oliecirculatie in de cilinderkop. Tijdens het starten was er geen olietoevoer te zien naar de nokkenas etc. Het was niet bekend of de oliepomp en aanzuigzeef in orde waren; de motor is in het verleden immers gebruikt voor praktijkopdrachten. Mogelijk ontbrak er iets in de olietoevoer. Daarom is besloten de carterpan te demonteren en de oliepomp en zeef te controleren.

Na demontage en controle concludeerden we dat de oliepomp en toebehoren in orde waren. De delen zijn weer gemonteerd en de olie is weer bijgevuld.

Verwijderen van de verdeler:
Het ontstekingssysteem wordt uitgevoerd met een DIS-bobine. We verwijderen de originele bobine en verdeler. Door het verwijderen van de verdeler ontstond er een onafgedekt gat in de cilinderkop. Hierin zijn het uiteinde van de nokkenas en de nokkenaskeerring zichtbaar. In een later stadium kan hier, in combinatie met een MegaSquirt III (voorlopig passen we de MS-II toe) een nokkenaspositiesensor worden aangebracht. Om het geheel toch netjes af te dekken, is een afdekplaat m.b.v. AutoCAD getekend en met een 3D-printer gecreëerd. De foto is 10 minuten na het starten van het printen gemaakt. In totaal heeft het printen 3,5 uur geduurd.

Start- en laadsysteem:
Eén van de zichtbaren defecten was een defect startrelais. Althans, het draadeind is afgebroken. Het repareren van het startrelais leek onmogelijk. Gelukkig bleken de kosten mee te vallen: voor €25,- leverde de plaatselijke revisiespecialist een nieuw startrelais. De afbeelding toont de defecte (links) en de nieuwe (rechts).

Met de dynamo hadden we minder geluk. Nadat de plusdraden waren aangesloten, werd tijdens het aansluiten van de massadraad ontdekt dat er ergens kortsluiting in het systeem zat. Na een korte zoektocht werd de oorzaak gevonden; de B+ van de dynamo maakte contact met de behuizing. De weerstand tussen de B+ en het huis bedroegen 0,2 ohm. De dynamo werd direct gedemonteerd en opengemaakt. Wat bleek? De D+ aansluiting maakte contact met de behuizing doordat het binnenwerk niet recht in de behuizing zat en de kunststof bus was gebroken. De dynamo heeft op deze manier nooit kunnen functioneren; vermoedelijk heeft een student de dynamo in de laatste jaren, nadat de motor niet meer heeft gedraaid, uit elkaar gehaald en niet goed meer in elkaar gezet.

Gebroken kunststof busje

Na reparatie van de startmotor en dynamo is begonnen met het aanleggen van de bedrading. De rode draden zijn in de onderstaande afbeelding te zien.
Op de B+ aansluiting van de dynamo is de plusdraad vanaf de accu aangesloten. Tevens zit op ditzelfde tapeind de plusdraad naar de startmotor gemonteerd. 
De D+ draad op de dynamo is via het laadstroomcontrolelampje op het dashboard op een zekering (klem 15) aangesloten. De aanstuurdraad van de startmotor (klem 50) wordt bediend door de startknop op het dashboard.

Frame met beeldschermen en computer:
Op het motorframe worden een desktopcomputer met twee beeldschermen aangebracht. Deze beeldschermen zullen uiteindelijk de meters van het dashboard en de kenvelden tonen. Ook is het mogelijk om metingen met een oscilloscoop (Picoscope) op een scherm te demonstreren.
Het frame is dusdanig bewerkt dat de twee beeldschermen onder elkaar kunnen worden gemonteerd. De schermen zijn onder een bepaalde hoek gekanteld, zodat ze duidelijk zijn af te lezen als men voor de motor staat.

De desktop computer wordt achter de beeldschermen op het motorframe geplaatst. De pc is van het merk Dell en type Optiplex XE (Core2Duo 2,6 ghz, 4 GB RAM). Dit type computer is ontworpen om 24/7 te draaien onder zware bedrijfstoepassingen in bijvoorbeeld warme, stoffige ruimtes. Deze pc is dan ook uitermate geschikt om op het motorframe te functioneren terwijl de motor draait. De standaard harde schijf is vervangen door een SSD, zodat er zo min mogelijk risico wordt gelopen door trillingen. De pc en beeldschermen zijn gesponsord door Zenid.net

Dashboard met elektrische installatie:

Onder de beeldschermen is een paneel met een aantal componenten aangebracht. De afbeelding toont de achterkant van het paneel met de bedrading.

Van links naar rechts:

  • Massa-verbreekschakelaar
  • Contactschakelaar (klem 15)
  • Koelventilatorschakelaar
  • Lamp klem 15
  • Laadstroomcontrolelamp D+
  • Zekeringenkast 1 (6x)
  • Zekeringenkast 2 (6x)

Het elektrische schema is recent gewijzigd. Deze wordt binnenkort toegevoegd.