Vakantiecontrole:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Vakantiecontrole


Vakantiecontrole:
Wanneer je zelf een beetje handig bent, kun je zelf heel veel aan de auto controleren voordat er een lange rit mee gemaakt wordt. Zeker als men van plan is om op vakantie naar het buitenland te gaan, is het in met het oog op veiligheid noodzakelijk bepaalde delen te controleren.


Onder de motorkap:
Onderhoud:
Als de auto bijna toe is aan een beurt, is het aan te raden om de beurt vr vertrek uit te laten voeren (bijv. bij een onderhoudsinterval van 30.000km, en de auto heeft al 26000km gereden).
De auto wordt niet alleen op diverse veiligheidspunten gecontroleerd, maar wordt ook de toestand van bijv. de distributieriem, de accu etc. wordt gecheckt, waarop bij defecten tijdens de vakantie de zorgen toenemen, en de vakantiepret afneemt.
Ook wordt de olie ververst (en het filter vervangen), want je wilt toch niet duizenden kilometers rijden met vervuilde olie?

Vloeistoffen:
-Olie: Wanneer de auto geen onderhoud nodig heeft, controleer dan altijd het oliepijl. Zorg dat deze op max. staat, omdat de auto onderweg wat meer kan verbruiken dan normaal (bij zware belasting zoals in de bergen rijden). Zorg ook altijd voor minimaal 1 fles reserve olie met de juiste eigenschappen.
-Koelvloeistof: Controleer dit pijl altijd bij koude motor (dus die minimaal een half uur stil staat). Zorg dat deze op max. staat, zodat je niet onderweg stil komt te staan met een oververhitte motor.
-Ruitensproeiervloeistof: Even bijvullen, en evt. afvullen met water.
-Stuurbekrachtigingsvloeistof: Moet tussen minimaal en maximaal staan, bij koude toestand.
-Accuzuur: Bij ouderwetse accu's waarbij men nog handmatig gedestilleerd water moet bijvullen in de cellen, moet de cel het juiste niveau hebben. Is dit pijl te laag, dan kan de accu onderweg oververhit raken, en kunnen de platen sulfateren.

Distributieriem en multiriem:
Controleer de distributieriem wanneer deze het laatst is vervangen. Komt de datum of kilometerstand in de buurt van het vervangingstermijn, doe dit dan vr vertrek.
De multiriem is vaak goed te zien zonder onderdelen te demonteren. Deze kan gecontroleerd worden op (kleine) scheurtjes en verdroging.

Buiten de auto:
Bandenspanning:
Zorg voor de correcte bandenspanning, in beladen toestand. Vaak staat de sticker in de tankklep of op een dorpel. De banden mogen zelfs nog iets harder als dat in de tankklep staat.
Zeker als er met een caravan gereden wordt, is het verstandig de achterbanden tot 3 bar op te pompen.
Een te lage bandenspanning zorgt voor een hogere bandenslijtage, meer warmte (kans op een klapband bij extreem lage spanning), onstabiel rijgedrag (zeker bij een gevaarlijke situatie).

Conditie van de banden:
Hebben de banden nog genoeg profiel? Vertrek het liefst niet met profiel wat onder de 2,5 3mm is, afhankelijk van de reis.
Op een lange rit met veel belading en hoge snelheid slijten de banden harder als normaalgesproken. Ook kunnen de weersomstandigheden in het buitenland soms extreem zijn, met zware regenval etc. Wanneer het profiel dan rond de 2mm is, is de kans op aquaplaning groot.

Trekhaak:
Voordat de caravan of aanhanger gehaald of aangekoppeld wordt, is het verstandig om de stekkerdoos even te controleren op corrosie / vocht.
Het gebeurd namelijk wel vaker dat er in de loop der tijd vocht in de stekker is gekomen, en de contacten geoxideerd zijn. Wanneer het klepje van de stekkerdoos geopend wordt, moet van binnen alles schoon zijn en glimmen. Zijn de contacten groen en wit aangeslagen? Dan heb je grote kans dat de verlichting niet goed zal werken, of dat je sluiting maakt.
De stekkerdoos moet dan vervangen worden.

Verlichting:
Het spreekt natuurlijk voor zich dat de verlichting in orde moet zijn. Toch gebeurd het dat bij oudere auto's die geen waarschuwingslamp op het dashboard hebben, er ergens een lampje defect is, of zwak brand.

Airco:
Elk jaar loopt de airco een paar procenten van zijn capaciteit leeg. Na 8 jaar zou het best kunnen zijn dat de koudemiddelhoeveelheid zo laag is, dat de airco niet meer goed koelt. Daarom is het advies ook om elke 2 4 jaar eens een aircocheck te laten uitvoeren, waarbij het complete systeem leeggehaald en opnieuw gevuld / afgeperst wordt. Dat is de enige manier om het aantal gram koudemiddel te meten.
Zelf kun je een temperatuurscheck doen:
Laat de motor draaien, schakel de airco in, en schakel vervolgens de recirculatie stand in. Dit is vaak de knop met het gebogen pijltje. Nu zal de koele lucht in het interieur nog meer gekoeld worden.
Laat de motor 1 minuut draaien met gesloten ramen, ingeschakelde (max. koud ingestelde) airco, en meet vervolgens bij de ventilatieopening met een thermometer de uitgeblazen temperatuur. Deze dient tussen de 3 en 5 graden Celcius te zijn. Is deze hoger, bijv. 8 tot 10 graden, controleer dan of de airco wel maximaal koud is ingesteld. Is dit wel gedaan, dan is de kans groot dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit.
Het is dan aan te raden om een aircospecialist op te zoeken.