Notificaties
Alles wissen

Katalysator  

 

Bekwaam lid Geregistreerd
Lid geworden: 9 maanden geleden
Berichten: 40
9 juli 2020 14:04  

Even een update tussendoor.

Ik heb bij mijn kennis de auto uit laten lezen en er kwamen de volgende foutcodes: 16804 katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering        (P0420 - 35 - 00) en 17584 Lambda correctie na katalysator, cilinderrij 1 regellimiet bereikt (P1176 - 35 - 10)

De kennis heeft in groep 032 nog gekeken en daar staat "lambda (add) Self-Adaptation" -5,0% en "Lambda (mult.) Self-Adaptation" 0,0%.          Bij groep 034 "Oxygen Sensor Aging Test (Bank 1) staat het volgende "Engine Speed" 853 / min "Exhaust Gas Temp (Before CAT)" 108,0 C, "Bank 1 Sensor 1 Dynamic Factor" 0,00 s "Result" Test OFF

Ik heb de garage gebeld voor een voorkeuring ( om te kijken welke afkeurpunten er zullen zijn ), hier kan ik aankomende dinsdag terecht.

Zover ik op internet heb kunnen lezen, zullen we hoogstwaarschijnlijk de katalysator moeten vervangen (omdat ze de voorste katalysator alleen leeg gehaald hebben, en uit de 2de verbrande stukjes verwijderd hebben). Nu is mijn vraag is het dan slim om beide katalysatoren te vervangen?

Hoor graag van jullie 😊 

Groetjes Mystery


ReageerCitaat
MVWautotechniek
Beheerder / webmaster MVWautotechniek.nl
Lid geworden: 12 maanden geleden
Berichten: 180
22 juli 2020 21:26  

@mystery1980

Hoi Mystery, je kunt eens kijken op: https://www.uitlaatdiscounter.nl/ en kijken of je het de moeite waard vindt om eerst de voorste katalysator te vervangen, of in één keer beide te vernieuwen. De prijzen op deze website vallen relatief mee en de kwaliteit is redelijk. Je komt er weer een paar jaar mee door de keuring. Ik denk wel dat als je de auto wegbrengt en daardoor tweemaal het arbeidsloon moet betalen, het verstandiger is om beide katalysatoren in één keer te vervangen.

Het kan zijn dat je auto gewoon door de emissietest heen komt. De lambdasonde herkent dat de katalysator niet meer zo goed zijn werk doet als dat hij moet doen, maar het kan nog wel genoeg zijn om tijdens de uitlaatgastest aan zijn eisen te voldoen.


ReageerCitaat
Bekwaam lid Geregistreerd
Lid geworden: 9 maanden geleden
Berichten: 40
30 juli 2020 19:05  

@mvwautotechniek

Goedeavond, 

Het heeft even geduurd maar het is uiteindelijk allemaal gelukt 😉 

Bij de voorkeuring waren er 2 afkeurpunten, remleiding rechtsachter moest vervangen worden en katalysator i.v.m. uitlaatgastest, stationair    CO 0,50 lambda 1,261 en met gas ongeveer CO 0,57 en lambda 1,093.

Bij nadere inspectie van het uitlaatsysteem liet de keurmeester mij zien dat het uitlaatsysteem op 3 plaatsen lekte en adviseerde om het uitlaatsysteem te vervangen bij de gedeeltes waar hij lekte. Zijn advies was om meteen beide katalysatoren en lambdasondes te vervangen.

We hebben afgesproken dat ik zelf een compleet nieuw uitlaatsysteem zou bestellen incl. de katalysatoren en lambdasondes, de garage het ging repareren en de auto deden afmelden.

Zo gezegd zo gedaan, afgelopen vrijdag is onze auto weer goed gekeurd 🙂 De keurmeester gaf aan dat hij de foutcodes had gewist en een nieuwe uitlaatgastest had gedaan, deze kwam voor de CO uit op ongeveer 0,09.

Nu is mijn vraag aangezien het uitlaatsysteem van voor t/m achter compleet nieuw is, kan ik hier qua olieverbruik en nieuwe katalysatoren, voorlopig wel mee vooruit, of is dit volgend jaar met de keuring hoogstwaarschijnlijk weer een probleem?

En denk doordat alles nieuw is, ruikt het nu naar mijn idee "chemisch" ( als ik b.v. stukje heb gereden en dan auto stil zet ), dit trekt hopelijk nog weg?

Ondanks dat het behoorlijk wat geld gekost heeft, ben ik natuurlijk wel superblij dat hij weer goed gekeurd is! 

Hoor graag nog van u of natuurlijk iemand anders 🙂 


ReageerCitaat