Fiat Grande Punto: ...
 
Notificaties
Alles wissen

Fiat Grande Punto: Kachelmotor en kachelweerstand vervangen (Climatronic)  

 

Lid
Lid geworden: 12 maanden geleden
Berichten: 12
13 augustus 2020 19:28  

In deze howto ga ik je uitleggen hoe je een kachelmotor en kachelweerstand moet vervangen van een Fiat Grande Punto 2005.

Let op: Het gaat hierbij een versie met Climatronic. De versies met een handbediende airco en geen airco hebben wel dezelfde kachelmotor maar een andere kachelweerstand die tevens ook op een andere plek zit.

Wat zijn de klachten bij een defecte kachelmotor en kachelweerstand?

De Fiat Grande Punto staat erom bekend dat de kachelmotor nog wel eens defect (droog) wil lopen. Dit kun je makkelijk zelf testen door je aanjager op de hoogste stand te zetten. Indien je dan een zwaar brom geluid hoort dan is het tijd om je kachelmotor te vervangen!

Het gevolg van een zwaar lopende kachelmotor is namelijk dat hierdoor je kachelweerstand ook kapot zal gaan.

Dit kun je merken aan een climatronic die een eigen leven lijdt. Zeer kenmerkend is als je aanjager allemaal in verschillende standen gaat draaien redelijk vlak achter elkaar of als je aanjager het alleen nog doet op de hoogte (of geen) stand.

Moeilijkheidsniveau: Beginner. Bij deze auto is het super makkelijk om zelf te doen en zelfs de niet ervaren sleutelaar zou dit kunnen. Wel moet je even op je rug liggen en wat moeite doen om onder je dashboard kastje te komen.

Wat moet ik vervangen? De kachelmotor of de kachelweerstand.

Raar maar waar: De kachelweerstand van Denso kost meer dan de kachelmotor + kachelweerstand van Denso. De kachelweerstand kost namelijk € 56 euro en de kachelmotor + kachelweerstand kost € 45 euro op autodoc.nl

Daarom is mijn advies: Vervangen gewoon de kachelmotor gezien daar de kachelweerstand gratis bij zit (of andersom het is maar net hoe je het bekijkt.)

Als je gewoon de kachelmotor vervangt dan heb je, je kachelweerstand ook meteen vervangen en zo weet je 100% zeker dat alles betreft je aanjager 100% in orde is.

Wat heb je nodig?

  • Een platte schroevendraaier.
  • Dopje 5.5
  • Torx setje.

We gaan van start:

Open je dashboard kastje en haal al je rommel eruit 😝 

aan de rechterkant in je dashboard kastje zie je een soort van clip zitten. Zet hier de schroevendraaier op (platkop) en draai de clip een slag om (naar je toe)

Vervolgens zet je de schroevendraaier erachter en wip je de clip eruit.

Als je alles goed gedaan hebt dan heb je deze nu in je handen.

Nu kun je het dashboard kastje eruit trekken, dit doet je door hem eerst rechts naar je toe te trekken en dan links uit het scharnier te halen. Trek  hem niet recht vooruit want trek je de clips kapot.

 Nu zie je de kachelmotor al zitten, hij zit in die witte ton.

Kijk nu via de onderkant ertegenaan en je ziet als het goed is een zwarte buis lopen (een soort aanzuig buis) Deze zit vast met 1 torx schroefje, verwijder deze schroef en trek de buis nu eronderuit. Het makkelijkste is om hem rechts naar beneden te trekken.

Als je alles goed gedaan hebt dan heb je deze nu op de grond liggen.

Maak nu de de 4 stekkers los zoals aangegeven hierboven op de foto. Let op dat sommige connectors een dubbele vergrendeling hebben waarbij je op de stekkers met 2 vingers aan beide kanten eerst clipjes moet induwen voordat je de stekker kunt verwijderen.

Hier zie je stekkers los.

Nu gaan we met het dopje 5.5 de 3 schroefjes verwijderen.

Op de foto zie je goed welke er los moeten, die van de kachelweerstand hoeven niet los. ook de schroefjes in het midden van de motor hoeven niet los!

 Nadat je alle 3 de schroeven verwijderd hebt zakt de motor er vanzelf uit.

 

Je kunt nu de nieuwe kachelmotor in omgekeerde volgorde weer inbouwen.


ReageerCitaat
Vertrouwd lid Geregistreerd
Lid geworden: 10 maanden geleden
Berichten: 68
20 augustus 2020 14:15  

Mooie uitleg

Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan


ReageerCitaat