Project MegaSquirt Land Rover pagina 2:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Het begin van het project

 

Het begin van het project:
Nadat er was besloten om een motor te voorzien van een MegaSquirt motormanagementsysteem, is er nagedacht over een geschikt motortype. Standaard ombouwpakketten met handleidingen waren niet interessant. De doelstelling was om een motor te gebruiken die aan de volgende voorwaarden voldeet:

- er moeten geen eerdere ombouwprojecten van deze motor bekend zijn;
- viercilinder benzinemotor;
- nog niet voorzien een injectie- en elektronisch ontstekingssysteem;
- de mogelijkheid om de motor te belasten.


De motor:
De zoektocht kwam uit bij een motor van een Land Rover (series 2A) uit begin jaren '70. Deze 2,25 liter viercilinder benzinemotor met drie hoofdlagers was van origine voorzien van een carburateur en mechanische verdelerontsteking. De combinatie van deze Land Rover motor en de originele versnellingsbak was doorslaggevend voor de keuze; op de uitgaande as van de versnellingsbak is een transmissierem bevestigd. De transmissierem, die eigenlijk als parkeerrem dient, geeft de mogelijkheid om de motor tijdens het draaien de belasten door deze rem aan te trekken.



Afb: Lijntekening van de 2 1/4 liter benzinemotor

De motor had waarschijnlijk al tientallen jaren niet meer gefunctioneerd. Uiteraard moet hij betrouwbaar genoeg zijn om op het motormanagementsysteem te kunnen draaien. Het was daarom noodzakelijk om de motor eerst grondig te inspecteren en te testen. Hierbij waren de volgende doelstellingen gemaakt:

1. Motoronderdelen inspecteren, vervangen en afstellen;
2. Motor op een verrijdbaar frame monteren;
3. Motor laten functioneren in de klassieke opstelling;
4. Componenten voor het motormanagementsysteem aanbrengen;
5. MegaSquirt ECU in elkaar zetten en gereedmaken;
6. Motor op het motormanagementsysteem laten functioneren.



Afb: Voorbeeld van een Land Rover series 2A.


De versnellingsbak:
De versnellingsbak is afkomstig vanuit het leger. De groene kleur verraad het eigenlijk al. Om in een later stadium een - zo origineel mogelijk - geheel te vormen met de motor, is de groene verf verwijderd. De transmissierem is op de foto nog niet aanwezig; deze is later, volgens de fabrieksvoorschriften, aan de uitgaande as gemonteerd.



 

Project MegaSquirt - Pagina's:

1    2    3    4    5    6    7    8

Vorige

Volgende