Zuigerveren:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Zuigerveren:

 

Zuigerveren:
Zuigerveren moeten voor een zo goed mogelijke gasafdichting zorgen tussen de zuiger in de cilinder. Lekkages langs de zuigerveren veroorzaakt o.a:
-  Compressieverlies (daardoor ook vermogensverlies).
-  Olieverlies via de verbrandingsruimte.
-  Vroegtijdig verouderen en vervuilen van de olie; doordat er lekgassen in de olie komen, kunnen die gassen zich met de olie vermengen, waardoor de olie verouderd.

Er zijn 2 soorten zuigerveren:
- Compressieveren: Deze zorgen voor een zo goed mogelijke gasafdichting. De compressieveren zijn meestal de 2 bovenste zuigerveren.
- Olieschraapveren: Deze moeten de overtollige olie van de cilinderwanden schrapen en zo het olieverbruik beperken.

Tussen de zuigerveergroeven en de zuigerveren zit altijd een laagje olie (zie onderstaande afbeelding). Het is namelijk niet mogelijk om alleen de zuigerveren voor het afdichten te laten zorgen. De olie speelt hierbij ook een belangrijke rol. Het werkt als volgt:
-  Als de zuiger omhoog gaat, gaan de zuigerveren naar het onderste gedeelte van de zuigerveergroef. (zie afbeelding)
-  Olie op de cilinderwand, dringt tussen de zuigerveer en zuigerveergroef. De zuiger word daardoor tegen de cilinderwand aangedrukt.

Wanneer de olieschraapveren versleten zijn, kan de olie tussen de cilinderwand en de olieschraapveer komen, waardoor het in de verbrandingsruimte terecht komt. De olie wordt vervolgend verbrandt, wat blauwe of zwarte rook uit de uitlaat als gevolg heeft. Blauwe rook is van motorolie dat direct, onverbrand in de uitlaat terecht komt en verdampt. Bij zwarte rook heeft de olie meegedaan aan het verbrandingsproces en verlaten de verbrande olieresten in de vorm van (zwarte) roet de uitlaat.



Meer informatie over de zuiger is te vinden op de pagina Zuiger.