Wielvlucht / Camber:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Wielvlucht / Camber:

 

Wielvlucht / Camber:
Wielvlucht, ook wel camber (Engels) of sturz (Duits) genoemd, is de schuine stand van het wiel ten opzichte van het wegdek. De wielvlucht wordt gemeten vanuit een lijn die loodrechts op de horizontale weg staat en wordt aangegeven in graden. De wielvlucht wordt in 2 verschillende toepassingen uitgevoerd; namelijk positieve wielvlucht en negatieve wielvlucht. Bij positieve wielvlucht staat de bovenkant van het wiel verder naar buiten dan de onderkant (zie afbeelding hieronder) en bij negatieve wielvlucht andersom; de bovenkant van het wiel staat meer naar binnen dan de onderkant.


(Afb. van positieve wielvlucht)

Negatieve wielvlucht zorgt voor een verbetering van de wegligging in de bochten en een verbetering van de stabiliteit. Vandaar dat verlaagde sportauto's ook een grotere negatieve wielvlucht hebben dan bij een standaard wielophanging. Een wiel met negatieve wielvlucht heeft de eigenschap om naar binnen toe te lopen en duwt het wiel dus naar binnen toe. Door de linker- en de rechter kant gelijk af te stellen zal de auto dus netjes recht uit blijven rijden, maar de bandenslijtage wordt aan de binnenkant van de banden wel groter.

De wielvlucht is een onderdeel van de wielgeometrie, zie het hoofdstuk Wielgeometrie.