Vriesstop:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Vriesstop:


Vriesstop:
Aan de buitenste wand van de motor zitten vriesstoppen gemonteerd. Dit zijn lichtmetalen plaatjes die gaten van de interne koelkanalen van het motorblok afdichten. Bij het gieten van het motorblok worden via deze gaten interne mallen op hun plaats gehouden en na de productie het stof en slijpsel uit de koelkanalen verwijderd. Een bijkomend voordeel is, dat bij bevriezing van de koelvloeistof (wanneer het antivries gehalte wat te laag is) deze plaatjes kapot kunnen vriezen. De koelkanalen kunnen daardoor op doorscheuren worden beschermd, omdat de druk van het bevroren koelwater zijn weg naar buiten vindt. Door dit voordeel is er de naam '' vriesstop'' aan gegeven. Echter, kan het ook nog wel eens fout gaan, dat het blok alsnog scheurt door bevriezing. Het antivries gehalte van de koelvloeistof is dan veel te laag, of het komt door een extreem koud klimaat. Zie hier meer informatie over antivries, oftwewel Ethyleenglycol.

Het nadeel van een vriesstop is dat ze nog wel eens willen gaan lekken. Er loopt dan koelvloeistof naar buiten, of het mengt zich met de motorolie. Meestal zijn ze wel eenvoudig los te vervangen.


(afb. van een motorblok met 3 vriesplaatjes, de 4e is net buiten het bereik van de foto).