Vlotter:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Vlotter
 


Vlotter:
Een vlotter in de brandstoftank heeft als taak om het brandstofniveau te meten en dit signaal door te geven naar het instrumentenpaneel. Daar kan de tankinhoud afgelezen worden. Als deze uitgevoerd is met een boordcomputer, wordt d.m.v. de rijstijl de geschatte actieradius berekend.
De vlotter heeft een piepschuim deel. Dit piepschuimblokje blijft op de brandstof drijven. Wanneer het brandstofniveau daalt, daalt ook het piepschuimblokje. Door deze mechanische beweging beweegt er een naald over een potentiometer (een variabele weerstand). Door een hoge- of een lage weerstand ontstaat er een lage- of een hoge stroom. Aan de hand van deze stroomsterkte beweegt de naald op het instrumentenpaneel van laag naar hoog.



Op de bovenstaande afbeelding staat een zadeltank afgebeeld (zie het hoofdstuk Brandstoftank voor meer informatie). De tank bestaat uit twee delen met in het midden een verhoging. Daar is dan ruimte voor bijv. een cardanas bij een achterwiel aangedreven auto. Daarom moeten er ook twee brandstofpompen en twee tankvlotters in deze tank aanwezig zijn; één extra brandstofpomp om de brandstof van het ene deel van de tank naar het andere deel te pompen en een extra tankvlotter om de brandstofniveaus in beide tankhelften te bepalen. Van deze twee waarden wordt een gemiddelde genomen (de vervangingsweerstand wordt berekend) en sturen de naald op het instrumentenpaneel aan.