Ventiel:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Ventiel
-Luchtdruk



Ventiel:

Het ventiel wordt in de velg van een auto gemonteerd, zodat de lucht in de band blijft zitten. Via het ventiel wordt de lucht in de band opgepompt. Het is aanbevolen om bij het vervangen van de autobanden ook het ventiel te vervangen, omdat deze in de loop van de jaren uitdroogt. Daardoor kan er lekkage ontstaan, waardoor de band sneller leeg loopt.



 

Luchtdruk:
Het ventiel is gemaakt van rubber en wordt afgesloten d.m.v. een ventieldopje. Deze heeft niet als doel om de band op spanning te houden, maar om stof en ander vuil uit de binnenkant van het ventiel te weren. Binnenin het ventiel zit een metalen nippel met een veer die in het ventielhuis geschroefd zit (zie de onderstaande afbeelding). Wanneer er lucht in de band gepompt wordt, is de druk van buitenaf groter dan van binnen in de band. Wanneer de luchtdruk in de bandenpomp (buitenaf) 8 bar is en in de band in 2 bar, wordt daardoor de lucht langs de nippel de band in geperst.

In de situatie van de onderstaande afbeelding ontsnapt er juist lucht, omdat hier de nippel ingedrukt wordt door een voorwerp tegen de veerkracht van het ventiel in de duwen. De lucht binnen in de band (bijv. 2 bar) is hoger dan de buitenluchtdruk (1 bar), waardoor de luchtdruk in de band naar buiten kan ontsnappen. Wanneer de luchtdruk in de band hoger is dan de buitenluchtdruk, drukt de lucht tegen de onderkant van de nippel aan, zodat deze afsluit. De lucht kan door zijn eigen druk niet ontsnappen.

Voor meer informatie over banden en velgen, zie het hoofdstuk Banden en Velgen.