Stuurhoeksensor:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Stuurhoeksensor

 

Stuurhoeksensor:
De stuurhoeksensor zit op de stuurkolom gemonteerd. Dat kan bij het stuurhuis zijn, maar ook in het interieur bij tussen de richtingaanwijzer- / ruitenwisserhendels (achter de airbag) zoals de onderstaande afbeelding (van een BMW).

De stuurhoeksensor heeft als taak om de draaihoek van het stuurwiel te meten. Deze sensor maakt gebruik van één of meerdere opto-couplers die de lichtdoorlaat van de roterende schijven meten. Op elke plek van een roterende schijf zijn de lichtspleten anders, waardoor de exacte positie van het stuurwiel herkend kan worden. Door alle uitsparingen in de schijven ontstaat een asymmetrisch bloksignaal. De opto-coupler kan namelijk een lichtsignaal omzetten in een spanning, welke vervolgens aan de regeleenheid doorgegeven wordt.


(Afb. van een stuurhoeksensor met een opto-coupler)

Klik hier voor meer informatie over het ESP systeem (Elektronisch Stabiliteits Programma)