Startblokkering:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Startblokkering



Startblokkering:
Een beveiligingsysteem klasse 1 heeft een startonderbreker (soms ook startblokkering genoemd). In de sleutel zit een transponder die een code bevat. Het regelapparaat van de startblokkering van de auto moet deze code herkennen (en goedkeuren) voordat er gestart kan worden.

Als de sleutel in de slotcilinder van het contactslot gestoken wordt, komt de transponder dicht in de buurt van de ontvanger in het contactslot. Deze hoeven geen contact te maken, maar dienen ongeveer een 1 cm van elkaar verwijderd te zijn. Alleen als het regelapparaat van de auto de code van de sleutel herkent, kan er gestart worden. Bij sommige auto's zal de startmotor niet rond gaan, maar bij andere auto's zal de verbrandingsmotor na het aanslaan direct weer afslaan. Dit is een beveiliging tegen diefstal, zodat er niet op de klassieke manier, door draadjes met elkaar te verbinden of een schroevendraaier in het contactslot te steken gestart kan worden. Wanneer de sleutel niet herkend wordt, zal er een storingslampje in het instrumentenpaneel gaan branden.

Als er een sleutel kwijt wordt geraakt is dat heel vervelend. Er moet dan een nieuwe sleutel besteld worden. Bij sommige luxe auto's kan deze sleutel op nummer gemaakt worden en wordt deze automatisch door het regelapparaat in de auto herkend. Meestal heeft een nieuwe sleutel ook een nieuwe transponder. Deze moet ingeleerd of geprogrammeerd worden met de uitleescomputers van een werkplaats. Daarbij worden de oude sleutelcodes uit het systeem verwijderd en worden de transpondercodes van de nieuwe sleutels toegevoegd.