Vleugel -/ Schottenpomp:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Vleugel -/ Schottenpomp
 

Vleugel- / Schottenpomp:
Deze wordt zelden toegepast in het auto-aircosysteem. Wel kan deze pomp gebruikt worden in bepaalde koelinstallaties van producten.



Werking:
De (grijze) schijf draait rechtsom, met de klok mee. De gele plunjers worden door de centrifugaalkracht (middelpunt vliegende kracht) tegen de wand gedrukt. De verschillende kamers worden zo van elkaar gescheiden. Rechtsonder komt het koudemiddel binnen en begint in de kleine blauwe ruimte. Door het draaien wordt deze ruimte groter, waardoor er onderdruk ontstaat. De pomp draait verder, waardoor het koudemiddel in het rode gedeelte belandt. Hier wordt de ruimte van de kamer steeds kleiner en wordt het koudemiddel onder druk gezet. Aan het einde van de rode kamer zit de uitlaatklep, waardoor het koudemiddel naar buiten wordt geperst.


(Afb: Vleugel- / Schottenpomp: Blauw is lage druk, rood is hoge druk)