Run-Flat banden:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Run-Flat banden


 

Run-Flat banden:
Run-Flat banden hebben als voordeel dat er met een lekke band doorgereden kan worden. Dat komt omdat de stijfheid van de wang groot is. Als de band lucht verliest, zorgt de stijfheid ervoor dat de velg niet op de grond komt te liggen. Het is dan lastig te zien dat de band lek is. De wang staat gewoon overeind, terwijl er te weinig lucht in zit. Er moet dan via een melding op de boordcomputer duidelijk gemaakt worden dat er een band lek is, anders kan het zijn dat de berijder er niets van merkt. Het kan natuurlijk wel gemerkt worden tijdens het rijden doordat de auto ander bochtengedrag vertoont, maar dat zal niet iedereen opvallen.
Veel mensen denken echter dat als de Run-Flat band lek is, ze altijd door kunnen rijden totdat deze gerepareerd wordt. Dit is echter niet waar. Een run flat band die lek is, moet altijd op een spanning boven de 1 bar gehouden worden. Wordt er doorgereden met een spanning onder de 1 bar, raakt de wang beschadigd en moet de band ook vervangen worden. Als de band met een compressor uit de kofferbak boven de 1 bar gehouden wordt, kan deze daarna meestal nog wel gerepareerd worden.

Nadelen van Run-Flat banden zijn op de eerste plaats de prijs, (die vaak veel hoger ligt dan een band van het normale type) en het comfort. Door de stijfheid van de wang zal de band ook veel stugger en daarom minder comfortabel zijn.

Run-Flat banden kunnen niet zomaar op standaard velgen gemonteerd worden. De vorm van de velg is daar ongeschikt voor. Andersom kan wel; op Run-Flat geschikte velgen kunnen wel standaard banden gemonteerd worden. Alleen moet hiermee opgepast worden, omdat de auto's die standaard niet beschikken over Run-Flat banden, meestal ook niet beschikken over een bandenspanningscontrolesysteem. Op het moment dat de band lek is, bestaat de kans dat dit te laat wordt opgemerkt.



Voor meer uitleg over banden en velgen, zie het hoofdstuk Banden en Velgen.