Remkrachtverdeler:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Remkrachtverdeler




Remkrachtverdeler:
De remkrachtverdeler verdeelt de remkracht tussen de voor- en achterwielen. Een auto moet aan de voorkant altijd harder remmen dan aan de achterkant. Dit is ongeveer de verhouding 60-40%. De voorwielen remmen 60% en de achterwielen remmen 40% van al het remvermogen.
Een auto duikt met remmen altijd naar voren. Het meeste gewicht komt dan op de voorwielen te staan. Het gewicht op de achterwielen neemt daardoor af. Wanneer de achterwielen harder- of even hard als de voorwielen zouden afremmen, dan zouden deze direct gaan blokkeren omdat er bijna geen gewicht op staat. Het gevolg is dat de wielen gaan slippen en daardoor de kans op een ongeluk groot is.

De remkrachtverdeler zit voor de achteras van de auto gemonteerd. Wanneer er geremd wordt en de auto naar voren duikt, veert de achteras uit. De remkrachtverdeler wordt dan bediend en knijpt de remvloeistofdruk naar de achterwielen af. Er komt dan minder druk van de remvloeistof bij de achterremmen, waardoor deze minder hard remmen.
Remt de auto nog harder, dan veert de achteras nog verder uit. De remkrachtverdeler laat nu nóg minder remvloeistof door naar de achterremmen.
Wanneer de auto stopt met remmen, duikt de auto niet meer naar voren. De achteras en de remkrachtverdeler komen nu weer in de neutrale positie.

De remkrachtverdeler is een mechanisch component. Na verloop van tijd kan door verschillende weersomstandigheden de scharnierende werking afnemen. Het kan dat de remkrachtverdeler blijft hangen en er bijna geen remdruk bij de achterwielen aan komt. Dit wordt bij de APK bij de remmentestbank snel genoeg opgemerkt. Dit is een afkeurpunt. In dit geval moet de remkrachtverdeler even gede-/monteerd, schoongemaakt en gesmeerd worden.

Een foto van de remkrachtverdeler volgt.