Raammechaniek:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Raammechaniek
-Soorten raammechanieken




Raammechaniek:
Het raammechaniek zit in de portieren van de auto gemonteerd. Het mechaniek zorgt voor het juist openen en sluiten van de portierruiten.
De elektrische- en mechanische (handbediende) raammechanieken werken volgens het zelfde principe. In plaats van dat er met een slingertje rond gedraaid moet worden, drijft het asje van de elektromotor het mechaniek aan.
Hieronder staat een raammechaniek van een BMW 3 serie afgebeeld. De deurbekleding is verwijderd (deze zit hier met een aantal schroeven en clipjes op gemonteerd). Het raammechaniek zelf is bijna niet zichtbaar. Deze zit aan de binnenkant van de deur gemonteerd. Het raam zit er ook nog in gemonteerd.



Er zit altijd een afdekking aan deze zijde van de deur gemonteerd. Deze afdekking moet voorkomen dat er vocht in het interieur kan komen. De meeste fabrikanten gebruiken daar folie voor. Andere fabrikanten gebruiken metalen platen, waar het mechaniek aan vast zit. Bij de auto van de bovenstaande afbeelding zit er folie op geplakt. De kitresten zijn hier nog aanwezig.



Soorten raammechanieken:
Op de onderstaande afbeelding staat een raammechaniek met een enkele geleiderail afgebeeld. De raammotor trekt aan de kabel, waardoor de raambevestiging naar boven- of naar onderen beweegt. Dit type mechaniek wordt vaak aan de achterzijde gebruikt, omdat daar de portierruit vaak kleiner (en lichter) is dan aan de voorzijde (waar meestal een dubbele geleiderail wordt gebruikt.

 

Hier onder staat een mechaniek met dubbele geleiderail afgebeeld. De kabel loopt kruislings. Op deze manier kunnen de raambevestigingen beide tegelijkertijd omhoog- of omlaag bewegen. Ook bij dit mechaniek drijft de raammotor de kabel aan, welke de raambevestigingen omhoog of omlaag brengt.

Het raammechaniek op de onderstaande afbeelding maakt geen gebruik van kabels. Hier drijft de raammotor een tandkrans aan, die op zijn beurt omhoog of omlaag beweegt. Het mechaniek maakt een scharende beweging, waardoor de rechter geleider in de geleiderail naar links en naar rechts schuift. Door de scharende beweging zal de raambevestiging met het raam omhoog of omlaag gaan.