Onderstuur en Overstuur:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Onderstuur
-Overstuur
-Beveiligingssystemen




Onderstuur:
Onderstuur treedt op wanneer de voorbanden onvoldoende grip meer op het wegdek hebben. De auto zal een flauwere bocht maken dan de bedoeling is, dus zal meer de neiging hebben om rechtdoor te gaan. De voorwielen zullen dus naar de buitenkant van de bocht glijden. Onderstuur kan worden opgeheven om te zorgen dat de voorwielen weer voldoende grip op het wegdek hebben. Daarvoor kan er wat minder gas gegeven worden of er kan minder gestuurd worden. Nog meer sturen helpt niet tegen onderstuur, het kan het zelfs erger maken omdat de wielen dan alleen maar minder grip krijgen. De meeste autofabrikanten stellen het onderstel zo af, dat de auto eerder de neiging tot onderstuur heeft dan tot overstuur. De rede is dat de gemiddelde bestuurder het gas al gelijk los laat in zo'n situatie (wat de oplossing kan zijn waardoor de auto weer grip heeft).


(afb. van een voertuig met onderstuur)


Overstuur:
Overstuur treedt op wanneer de achterbanden geen grip meer op het wegdek hebben. De achterbanden van de auto zullen richting de buitenkant van de bocht gaan glijden. De achterkant wil de voorkant dan inhalen, waardoor het voertuig om zijn as zal kunnen gaan draaien. Overstuur kan gecorrigeerd worden door tegen te sturen en gas terug te nemen bij achterwiel aangedreven auto's (bijv. BMW) en iets wat gas bij geven bij voorwiel aangedreven auto's (bijv. Volkswagen). Vaak wordt er, vooral in de autosport, bewust gebruik gemaakt van overstuur om gemakkelijker en sneller door een bochtencombinatie te rijden. Bij een extreem geval wordt deze vorm van overstuur "driften'' genoemd. Overstuur is over het algemeen gevaarlijker dan onderstuur, omdat de meeste automobilisten dat minder snel kunnen corrigeren. Daarom wordt bij het ontwerpen van de auto het onderstel meer op 'onderstuur' afgesteld omdat dat makkelijker te corrigeren is.


(Afb. van een voertuig met overstuur)


Beveiligingssystemen:
Tegenwoordig zijn er allemaal beveiligingssystemen op een auto aangebracht om o.a. onderstuur en overstuur tegen te gaan. Door het ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma) zal bij deze situaties het motorvermogen terug genomen worden en zal er eventueel een remingreep worden gedaan op een wiel, zodat het voertuig zijn stabiliteit behoudt.

Meer hier over op de pagina ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma).