Afgeveerde en onafgeveerde massa:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Afgeveerde Massa
-Onafgeveerde Massa



Afgeveerde Massa:
De afgeveerde massa is alles wat met de auto mee veert, zoals de complete carrosserie, motor, etc. Ook inzittenden horen bij de afgeveerde massa, omdat het allemaal meetelt als gewicht dat op de veren rust. Dit gewicht kan het beste zo laag mogelijk gehouden worden. Hoe zwaarder het voertuig is, des te steviger en stugger de wielophanging moet zijn. Dit zal ten koste gaan van het brandstofverbruik en het comfort van de inzittenden.


Onafgeveerde Massa:
De onafgeveerde massa is alles wat niet met de auto mee veert. Het is puur het gewicht van de onderdelen tussen het wegdek en de vering, zoals het wiel, de remschijf, remklauw en fuseestuk. Wanneer de auto over een hobbelige weg rijdt, zullen deze onderdelen niet mee veren, maar met dezelfde frequentie mee stuiteren als het wiel. De delen maken dezelfde bewegingen maken als de wielen. Het is het allerbeste om de onafgeveerde massa zo laag mogelijk te houden, omdat de wielen door de grote massatraagheid (door het vele gewicht) meer moeite hebben om het oppervlak van het wegdek te volgen dan met een lager onafgeveerde massa. Hoe lager deze massa is, des te beter de rijeigenschappen zijn.