Multiriem:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Multiriem




Multiriem:
De multiriem wordt nog wel eens verward met de distributieriem. Deze riem is natuurlijk heel wat anders. De multiriem zit altijd helemaal aan de voorkant of aan de zijkant van het motorblok. Deze riem zorgt voor de aandrijving voor de dynamo en bij moderne auto's ook voor de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. De krukas zorgt voor de aandrijfkracht. De riem drijft de andere componenten aan, zoals o.a. de dynamo. Er zitten diverse ribbels (vaak 6 of 8) op de riem en op de poelies (dat zijn de wielen aan de componenten, zoals de krukaspoelie, aircopomppoelie enz.) zodat de riem niet van deze poelies af kan glijden.

Vroeger heette dit nog de V-snaar. Toen hadden de auto's nog niet zo veel luxe en moest de V-snaar in de meeste gevallen enkel een dynamo aandrijven. Nu er zo veel andere componenten bij zijn gekomen, krijgt de riem het zwaarder te voorduren. Vandaar dat deze (Multi V-riem) een stuk breder gemaakt is en meer draagoppervlakte heeft voor een langere levensduur.



Wanneer de kleine riem gedemonteerd wordt, moet de spanrol (3) tegen de veerkracht in worden bewogen. Wanneer er een torx-dop in de stervormige uitsparing aan de onderzijde van de spanrol gestoken wordt en deze omlaag wordt geduwd, zal de spanrol 3 tegen de veerkracht in omlaag bewegen. Daardoor krijgt de (nu blauwe) riem genoeg ruimte om van de poelies afgehaald te worden. Door daarna een nieuwe riem er om heen te leggen en spanrol 3 weer langzaam terug te laten veren, is deze direct weer op de juiste spanning terug gemonteerd.

In dit geval zitten er 2 aparte riemen gemonteerd. Soms is de motor uitgevoerd met één multiriem en één V-snaar achter elkaar, of één multiriem welke alle componenten aandrijft.

De omlooprollen hebben als functie de riem er er overheen te laten lopen. Met het toepassen van de looprollen wordt er voorkomen dat de riem gaat klapperen en daardoor gaat doorslippen. Als er naar looprol 10 in de bovenstaande afbeelding gekeken wordt, loopt de riem er in een bochtje omheen. Wanneer de rol er niet zou zitten en de riem direct vanaf de dynamo naar de stuurbekrachtigingpomp zou lopen, zou deze kunnen gaan klapperen en doorslippen.