Motorsteun:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Motorsteun
-Hydraulische motorsteun
-Actieve (regelbare) motorsteun




Motorsteun:
De motor van een auto heeft vaak 3 motorsteunen; 2 aan de zijkant en 1 aan de achterkant. Bij auto's met motoren in dwarsrichting zitten de motorsteunen aan de distributiezijde, op de versnellingsbak en onderaan aan het subframe (de Pendelsteun). Bij motoren in lengterichting (zoals de BMW motor in de afbeelding hieronder) zitten de motorsteunen aan de zijkant precies in het midden (waar de rode pijl staat en natuurlijk ook aan de andere kant). Ook zit er nog een steun aan de achterkant tegen de carrosserie tegen het kantelen.

Het motorblok hangt, of staat in de rubberen gedeeltes van de motorsteunen. In deze steunen heeft de motor enige speling; deze kan iets bewegen in de motorsteunen. Dit is nodig om trillingen te dempen en grote motorkrachten op te vangen als gevolg van het stationair draaien en het bewegen bij accelereren / decelereren.


(Afb. met de rode pijl is een motorsteun aangegeven).

Het rubber van de motorsteun moet van goede kwaliteit zijn. Niet te hard, want dan worden de trillingen slecht gedempt. Ook niet te zacht, want dan kan het motorblok te veel bewegen en is de slijtage het grootst. Aan de hand van het gewicht van het motorblok wordt de goede motorsteun ontworpen.
Bij ouderdom worden de rubbers vaak slapper. Dit is te merken aan een "bonkend" gevoel en geluid bij het op laten komen van de koppeling, of geluiden bij het plots gas geven, of los laten van het gaspedaal. (Let op, dit kan ook andere oorzaken hebben zoals versleten draagarmrubbers, een defect dubbel massa vliegwiel, etc.)
Bij versleten motorsteunen kunnen ook de motortrillingen in het interieur doorgegeven worden. Dit kan herkent worden als een dreunend geluid, of zelfs trillingen in het interieur die afhankelijk zijn van het toerental. Het beste is dan om de motorsteunen te vervangen voordat er andere componenten kapot gaan door de trillingen.
 

Hydraulische motorsteun:
In luxe auto's kunnen hydraulische motorsteunen toegepast worden. Deze motorsteunen verhogen het comfort, omdat de trillingen nog beter gedempt worden dan de conventionele 'rubberen' motorsteunen. In de hydraulische unit (nr. 3 in de afbeelding) zit olie onder druk opgeslagen. De olie zit tussen 2 gedeeltes van deze steun. Het gewicht van de motor rust op de olie. Deze olie neemt de taak van het rubber van de andere steun over; de trillingen en bewegingen worden hier in gedempt.


Actieve (regelbare) motorsteun:
In auto's waar het comfortgehalte in de boordcomputer ingesteld kan worden (o.a. BMW / Mercedes) kan de demping van de motorsteunen ingesteld worden. Door in de boordcomputer de 'sportieve modus' te activeren, wordt er extra olie vanuit de accumulator door de regelunit in de hydraulische motorsteunen gepompt. Deze motorsteunen worden door de grotere hoeveelheid olie stijver en kunnen dus minder makkelijk bewegen. Ook de trillingen worden nu makkelijker doorgeven aan het interieur. Het motorblok heeft nu minder bewegingsmogelijkheden in de motorruimte, wat een sportieve rijstijl (met veel bochtenwerk) ten goede komt. Ook de extra motortrillingen kunnen als sportief geïnterpreteerd worden door de bestuurder.
Bij de comfort modus laat de regelunit wat olie uit de motorsteunen ontsnappen. Dit geeft, zoals de benaming het al zegt, meer comfort. Vaak kan er in een schaal van 1 tot 5 tussen sportief en comfortabel gekozen worden. Ook de demping van de luchtvering wordt op deze zelfde manier tegelijkertijd aangepast.


(Afb. van een hydraulische motorsteun).

Bij normale auto's zonder dat dit ingesteld kan worden, is door de constructeur gekozen voor een bepaald comfortgehalte. Het comfort moet zo hoog mogelijk zijn, maar tegelijkertijd moet de wegligging ook optimaal zijn. Er moet altijd een compromis gemaakt worden, waarbij de auto ''én comfortabel, én sportief'' is. Alleen door het vervangen van delen van het de wielophanging (bijv. de veren en schokbrekers) kan de berijder dit aanpassen.