LIN-bus:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-LIN-bus




LIN-bus:
De LIN-bus (dit is een afkorting van Local Interconnect Network) werkt niet zoals CAN-bus met twee draden, maar met één draad tussen twee of meerdere regeleenheden. Bij de LIN-bus is er sprake van een master en een slave; de master verzend een bericht en de slave ontvangt dit. De master kan een regelapparaat of een simpele schakelaar zijn en de slave een actuator. Dit zou bijvoorbeeld bij de aansturing van een aircocompressor kunnen zijn, of bij de bediening van een raammotor. Hierbij is de schakelaar de master en de raammotor de slave.



Enkele toepassingen waarbij LIN-bus bij de aansturing wordt gebruikt, zijn o.a:
- Schuif- kanteldak
- Spiegelverstelling
- Raammotoren
- Deursloten
- Elektrische stoelverstelling

LIN-bus is ten op zichte van CAN-bus simpel en traag. De maximale snelheid van de LIN-bus bedraagt ongeveer 20kbit/s (tegenover CAN-bus met een maximale snelheid van 20mb/s). Dit maakt het een stuk goedkoper in de ontwikkeling en de productie van de onderdelen. Omdat het bij de bovengenoemde systemen niet belangrijk is dat deze via een zeer snel netwerk als CAN-bus aan worden gestuurd, is een traag netwerk als LIN-bus voldoende. Verder bedraagt de maximale lengte van de bekabeling 40 meter en kunnen er maximaal 16 regelapparaten (dus tot 16 slaves) aangesloten worden.

De LIN-bus zit aangesloten op de Gateway. Via de gateway kan er gecommuniceerd worden met andere type netwerken, zoals de CAN- of MOST-bus.