Koelvloeistof:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Koelvloeistof



Koelvloeistof:
Bij vloeistofgekoelde motoren zijn er in het motorblok en de cilinderkop koelkanalen aangebracht waar koelvloeistof doorheen stroomt. De koelvloeistof koelt eigenlijk niet, maar neemt de warmte van de onderdelen op en voert deze warmte mee naar de Radiateur. Hierin wordt de koelvloeistof door de rijwind afgekoeld. Daarna stroomt de afgekoelde koelvloeistof weer opnieuw langs warme motoronderdelen om warmte op te nemen.

Voordelen van vloeistofkoeling:

- Gelijkmatige koeling. De stroming van de koelvloeistof is nauwkeurig te sturen. De warmte kan bij het afvoeren beter geregeld worden, zodat er kleinere temperatuurverschillen zijn.
- Minder motorlawaai. De vloeistof rondom de cilinders werkt geluiddempend.
- Als de motor na een lange rit wordt stopgezet, blijft deze langer op temperatuur (gunstig bij rijpauze's, dan is de motor na een herstart minder koud). De koelvloeistof zorgt dan dat de motor langzamer afkoelt. Tijdens het langzaam afkoelen treden er minder materiaalspanningen op dan wanneer sommige motoronderdelen sneller afkoelen dan de andere.

Er bestaan 2 kleuren koelvloeistof:
- Roze (G12): Wordt voornamelijk gebruikt door Volkswagen / Audi etc.
- Groen of blauw: Wordt het meest gebruikt, bijv. BMW en sommige MINI's. En bepaald type MINI heeft weer roze koelvloeistof.
- Er dient bij het bijvullen eerst gekeken te worden welke kleur er in hoort, want 2 verschillende kleuren vloeistof mogen niet gemengd worden.

Voor meer uitleg over koeling, zie het hoofdstuk Koelsysteem.