Klemcoderingen en pinbezettingen van de stekkerdoos:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Klemcoderingen (tabel)
-Aanhangwagen stekkerdoos
-7-polige pinbezetting
-13-polige Jaeger pinbezetting
-13-polige Multicon West pinbezetting
-13-polige Multicon Feder



Klemcoderingen (tabel):
Bij de elektrische installaties in motorvoertuigentechniek worden klemcoderingen vastgelegd. Zo kan verwarring (bijv. in het buitenland) worden voorkomen en is het sneller af te lezen in het schema (2 cijfers i.p.v. hele teksten). Deze coderingen worden vastgelegd in de norm DIN 72552.
Hieronder staat het tabel van de meest voorkomende coderingen:
 

  Bobine, stroomverdeler
1 Laagspanning
4 Hoogspanning
7 Regelcontact
15 Geschakelde plus (uitgang contactslot)
15a Geschakelde plus na de voorschakelweerstand van bobine en startmotor
   
  Voorgloeischakelaar (dieselmotoren)
17 Starten
19 Gloeien
   
  Batterij
30 Plus van batterij
31 Massa van het voertuig / minpool accu
   
 

Elektromotoren

32 Terugvoerleiding
33 Hoofdaansluiting
33b Shuntveld
33L Draairichting Links
33R Draairichting Rechts
   
  Knipperlichtautomaat (impulsgever)
49 Ingang
49a Uitgang
49b Uitgang, tweede knipperlichtrelais
   
  Startmotor
50 Startmotorbediening (direct)
50a Batterijomschakelrelais uitgang voor startmotorbediening
   
  Ruitenwissermotoren
53 Ruitenwissermotor ingang (Plus)
53a Wisser (Plus) eindschakeling
53b Wisser, Shuntwikkeling
53c Elektrische ruitensproeierpomp
53e Wisser, Remwikkeling
53i Wissermotor met permanente magneet en 3e borstel voor hogere snelheid
   
  Verlichting
54 Remlichten
54G Mistachterlicht
L Knipperlichten Links
R Knipperlichten Rechts
55 Mistlampen
56 Koplampen
56a Grootlicht en controlelampje
56b Dimlicht
56d Grootlichtsignaal
57a Parkeerverlichting
57L Parkeerverlichting Links
57R Parkeerverlichting Rechts
58L Verlichting links
58R Verlichting rechts, incl. contour- en kentekenverlichting
C1, 2 &3 Knipperlichtindicator 1, 2 &3
   
  Dynamo en Spanningsregelaar
61 Dynamo controlelampje
B+ Batterij Plus
B- Batterij Min
D+ Dynamo Plus
D- Dynamo Min
DF (1 & 2) Dynamoveld (1 & 2)
U, V, W Driefasen gelijkstroom
   
  Geluidsapparatuur
75 Radio, Sigarettenaansteker
76 Luidspreker
   
  Schakelaar
  Verbreek- en wisselcontactschakelaar:
81 Ingang
81a Eerste uitgang, Verbreker
81b Tweede uitgang, Verbreker
82 Ingang
82a Eerste uitgang
82b Tweede uitgang
82y Tweede ingang
82z Eerste ingang
  Meerstandenschakelaar:
83 Ingang
83a Uitang, stand 1
83b Uitgang, stand 2
83L Uitgang, stand Links
83R Uitgang, stand Rechts
   
  Schakelrelais
85 Relais minzijde stuurstroom
86 Relais pluszijde stuurstroom
86a Wikkelingbegin of eerste wikkeling
86b Wikkelingaftakking of tweede wikkeling relaiscontact
87 Relais hoofdstroomaansluiting
87a Relais hoofdstroomaansluiting 2 (wissel- of verbreekrelais)
88b Normally open contact
88 Ingang relaiscontact bij verbreek- en wisselcontact
88a Normally closed contact 2
88b Normally open contact 2
88c Derde uitgang
   
  Extra
52 Aanhangersignaal
54g Magneetkleppen voor aanhangerremmen
77 Deursignaal



Aanhangwagen stekkerdoos:
Er zijn drie typen stekkerdozen die op de hedendaagse auto's gemonteerd worden. Vroeger werd de standaard 7-polige stekkerdoos gemonteerd, die voldoende was om de verlichting van een simpele aanhanger of fietsendrager aan te sturen. Tegenwoordig worden er steeds vaker 13-polige stekkerdozen gemonteerd, omdat deze beter geschikt zijn voor een caravan of paardentrailer. Een 13-polige stekkerdoos heeft, in tegenstelling tot de 7-polige, een constante en geschakelde plus. Ook achteruitrijlichten kunnen er mee aangestuurd worden.
De geschakelde plus is handig om een binnenlicht in de aanhanger, caravan of paardentrailer aan te sturen. Dit binnenlicht gaat branden wanneer het contact van de auto wordt ingeschakeld. Wanneer het contact uit wordt gezet zal het binnenlicht doven. De constante plus wordt vaak gebruikt om een koelkast of accu (in de caravan) van spanning te voorzien. Deze zal ongeacht of het contact aan of uit staat altijd aanwezig zijn, zolang de stekker aangesloten zit.
Bij auto's zonder CAN-bus zit in de stekkerdoos een microschakelaartje. Als het achtermistlicht van de auto wordt ingeschakeld met een gemonteerde stekker, zal het microschakelaartje het contact met de achtermistlamp van de auto verbreken. Het mistlicht op de aanhanger zal dan als enige werken. Dat is bewust gedaan, omdat anders het rode licht van het mistlicht op de auto tegen de aanhanger weerkaatst en de bestuurder in de spiegels hierdoor verblind wordt. Bij auto's mét CAN-bus zal het boordnet module de aansturing van het achtermistlicht met de software in- of uitschakelen.

Als een auto met een 13-polige "Jaeger" stekkerdoos is uitgerust, kan er een aanhanger worden aangesloten met een 7-polige stekker. Hier zijn speciale verloopstekkers voor verkrijgbaar. De verloopstekker maakt van de 13-polige positie een 7-polige, waardoor de constante- en geschakelde plus komen te vervallen. Andersom gaat niet. Het is dus verstandig om bij het monteren van een trekhaak direct voor een 13-polige stekkerdoos te kiezen.

Meer informatie over de bekabeling van de trekhaak is te vinden op de pagina Trekhaak.



7-polige pinbezetting:
De 7-polige stekkerdoos komt vaak voor. De meeste aanhangers of fietsendragers kunnen hierop aangesloten worden.

1. L Richtingaanwijzer Links Geel
2. 54G Mistachterlicht (vroeger constante plus) Bruin / Blauw
3. 31 Massa Wit
4. R Richtingaanwijzer Rechts Groen
5. 58R Achterlicht, zijmarkering Rechts, kentekenverlichting Bruin
6. 54 Remlichten Rood
7. 58L Achterlicht, zijmarkering Links Zwart



13-polige Jaeger pinbezetting:
Deze 13-polige stekkerdoos wordt "Jaeger" genoemd. Om een aanhanger aan te sluiten met 7-polige stekker, is er een verloopstekker nodig van 13- naar 7-polig.

1. L Richtingaanwijzer Links Geel
2. 54G Mistachterlicht (vroeger constante plus) Blauw
3. 31 Massa Wit
4. R Richtingaanwijzer Rechts Groen
5. 58R Achterlicht, zijmarkering Rechts, kentekenplaatverlichting Bruin
6. 54 Remlichten Rood
7. 58L Achterlicht, zijmarkering Links Zwart
8. 8 Achteruitrijverlichting Grijs
9. 9 Constante plus (bijvoorbeeld voor de binnenverlichting) Bruin/Blauw
10. 10 Geschakelde plus (bijvoorbeeld accu of koelkast caravan) Bruin/Rood
11. 11 Lege positie (evt. massa) Wit/Rood
12. 12 Lege positie -
13. 13 Massa Zwart/Wit

 

13-polige Multicon West pinbezetting:
De Multicon West is een combinatie van een 7-polige en een 13-polige stekkerdoos. Er kan probleemloos een 7-polige stekker van een aanhanger gemonteerd worden. Alleen de grote, binnenste contacten worden gebruikt (nr. 1 t/m 7). De buitenste blijven in dat geval leeg. Er hoeft dan geen verloopstekker gebruikt te worden. De buitenste contacten worden pas gebruikt als er een 13-polige stekker van het zelfde type wordt aangesloten.

1. L Richtingaanwijzer Links Geel
2. 54G Mistachterlicht (vroeger constante plus) Blauw
3. 31 Massa Wit
4. R Richtingaanwijzer Rechts Groen
5. 58R Achterlicht, zijmarkering Rechts, kentekenplaatverlichting Bruin
6. 54 Remlichten Rood
7. 58L Achterlicht, zijmarkering Links Zwart
8. 8 Achteruitrijverlichting Grijs
9. 9 Constante plus (bijvoorbeeld voor de binnenverlichting) Bruin/Blauw
10. 10 Geschakelde plus (bijvoorbeeld accu of koelkast caravan) Bruin/Rood
11. 11 Lege positie (evt. massa) Wit/Rood
12. 12 Lege positie -
13. 13 Massa Zwart/Wit

 

13-polige Multicon Feder:
De Multicon Feder is de voorloper van de Multicon West. Het verschil hier tussen zijn de buitenste pinbezettingen; 8 t/m 13. Bij de Multicon Feder (hieronder afgebeeld) zijn dit platte contacten en bij de Multicon West zijn dit ronde pinnen.



De 'Feder' aansluiting wordt tegenwoordig niet meer toegepast, omdat deze gevoeliger is voor storingen dan de 'West'. Ook bij deze stekkerdoos is het mogelijk om een 7-polige stekker aan te sluiten van bijv. een simpele aanhanger of een fietsendrager.

Meer informatie over de trekhaak en de soorten bekabeling, zie de pagina Trekhaak.