Hydropneumatische vering:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Hydropneumatische vering

 

Hydropneumatische vering:
Hydropneumatiek is een combinatie van hydrauliek en pneumatiek. Dit systeem wordt vanaf de jaren 50 al door CitroŽn gebruikt en is nu nog steeds in de modellen te vinden.
In de veerbol staat persgas (in de afbeelding blauw) dat samendrukbaar is. De hydraulische vloeistof (geel) is dat niet. Tijdens het inveren zal de rode zuiger door de draagarm omhoog worden gedrukt en wordt de gasruimte gecomprimeerd. De blauwe ruimte wordt daardoor kleiner. Als het wiel weer uitveert en de zuiger naar onderen beweegt, komt het systeem weer in de oude situatie terecht. De verende en dempende werking wordt verkregen door het comprimeren van dit persgas.

Het systeem kan geregeld worden door de oliehoeveelheid (geel) te regelen. Door bij zware belading extra olie in het systeem toe te voegen, wat automatisch gebeurt dankzij de hydro-pomp, zal de rijhoogte toenemen. Het voertuig zal dan hoger op zijn veren komen te staan. Als de belading er weer uit genomen wordt (of de passagiers stappen uit) zal de olie in het systeem via een drukventiel weer in het voorraadreservoir terecht komen. De rijhoogte zal weer afnemen.

Voor meer uitleg over vering, zie het hoofdstuk Vering.