Giermomentsensor (Yaw sensor):


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Giermomentsensor (Yaw sensor)



Giermomentsensor (Yaw sensor):
De giermomentsensor, in het Engels ook "Yaw sensor" genoemd, zit samen met de Dwarsversnellingssensor zoveel mogelijk in het midden van de auto geplaatst. De sensor levert gegevens die het ESP-systeem nodig heeft. De giermomentsensor registreert de neiging van het voertuig om om de verticale as te gaan draaien. De waarde van deze meting wordt de draaisnelheid genoemd en wordt weergeven in graden per seconde.

De sensor bestaat uit twee stemvorken. De bovenste stemvork wordt met een wisselspanning tot trilling (resonantie) van 11000 Hz (11kHz) gebracht en roteert als het voertuig door een bocht rijd. Hoe scherper de bocht, des te meer de onderste stemvork verdraait t.o.v. de bovenste vork. Het principe berust op de gyroscopische krachten (Corioliskracht).
Wanneer het roterende deel met torsie (verdraaiing) uit zijn positie wordt gehaald, ontstaan er gyroscopische krachten. (Vandaar de naam giermomentsensor). Door de torsie genereert een pizo-element een spanningsverschil dat door het regelapparaat wordt gemeten. De spanning die wordt opgewekt varieert tussen de 0 en 5 volt. In ruststand (als er geen verdraaiing geregistreerd wordt) geeft de sensor 2,5 volt af.

Klik hier voor meer informatie over het ESP systeem (Elektronisch Stabiliteits Programma).