Fusee:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Fusee
-Fuseekogel

 

Fusee:
Het fusee (ook wel fuseestuk of fuseelichaam genoemd) heeft een belangrijke taak in de wielophanging. Het dient als draaipunt om de fuseekogel (aan de onderzijde van het fusee) en de stuurkogel. De schokdemper zit aan de bovenzijde in het fusee geklemd, waardoor deze meedraait met stuurbewegingen. In het fusee zit ook het wiellager gemonteerd. In de onderstaande afbeelding zit het wiellager met 4 bouten gemonteerd, maar een wiellager kan ook in het fusee geperst zijn. Er zijn dan geen bouten aanwezig en moet er bij het de-/ monteren speciaal persgereedschap gebruikt worden.

De onderstaande afbeelding is van een fusee van de vooras van een VW Golf (Mk 6).

 

Fuseekogel:
Het fusee in de onderstaande afbeelding is nu vanaf de andere kant gezien (vanaf de binnenkant). Onderaan zit de fuseekogel gemonteerd. Dit is de verbinding tussen de onderste draagarm van het onderstel (waar het driehoekig plaatje met moeren aan gemonteerd zitten) en het fusee zelf. Wanneer er gestuurd wordt, trekt of duwt de stuurkogel het fusee om zijn as. Deze scharniert om de fuseekogel en neemt de schokdemper mee met het draaien. Defecten aan de fuseekogel kunnen ontstaan door een gescheurde stofhoes, het (hard) rijden over drempels of bulten in de weg, of extreme belastingen in de wielophanging (bijv. met het op rijden van stoepranden).