Expansiereservoir:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Expansiereservoir
-Verschillende soorten expansiereservoirs



Expansiereservoir:
Een koelsysteem is altijd uitgerust met een expansiereservoir. In dit reservoir wordt een bepaalde hoeveelheid koelvloeistof opgeslagen. Ook zorgt dit reservoir ervoor dat de koelvloeistof kan uitzetten.
Door temperatuurswisselingen en drukstijging zal het koelvloeistofniveau stijgen en dalen. Dit is ook te merken wanneer de dop van het reservoir wordt gedraaid bij een warme motor; er is dan een sissend geluid hoorbaar. Op dat moment wordt de druk van het systeem verlaagd en komt het koelvloeistofniveau omhoog (het kan zelfs uit het reservoir stromen). Onder druk kan de temperatuur van de koelvloeistof gemakkelijk 120C worden zonder te koken, maar zodra druk verlaagd wordt (bijv. met het losdraaien van de dop) zal de koelvloeistof wel gaan koken en uitzetten.

In de onderstaande afbeelding is te zien hoe het koelsysteem van een auto eruit ziet. Meer informatie hier over is te vinden op de pagina Koelsysteem.


(Afb. van een compleet koelsysteem).


Verschillende soorten expansiereservoirs:
Autofabrikanten kunnen verschillende soorten expansiereservoirs toepassen. De ene keer wordt er gekozen voor een doorzichtig reservoir en de andere keer voor een ondoorzichtig reservoir met een plastic vlotterelementje. De onderstaande afbeelding is van een doorzichtig reservoir met een minimum en maximum markering. Het koelvloeistofniveau moet tussen de markeringen blijven. Het liefst op maximum.
Het voordeel van dit type reservoir is dat de dop er niet vanaf gedraaid hoeft te worden om het vloeistofniveau te controleren. Dit type reservoir wordt vaak toegepast bij o.a. de V.A.G.


(Afb. doorzichtig expansiereservoir)


Soms wordt er gekozen voor een ondoorzichtig reservoir met een vlotterelement (zie onderstaande afbeelding).

(Afb. ondoorzichtig expansiereservoir met vlotterelement)

1. Het reservoir is gemaakt van meestal zwart, ondoorzichtig plastic. De dop moet eraf gedraait worden om het niveau te controleren.
2. Bij het maximale vloeistofniveau zal het vlotterelement (welke drijft op de koelvloeistof) aan de bovenkant van het reservoir uitsteken.
3. Bij een minimaal vloeistofniveau zal het vlotterelement diep in het reservoir liggen. Dit is een teken dat er bijgevuld moet worden.

Het nadeel van dit reservoir is dat de dop eraf gedraaid moet worden om het vloeistofniveau te controleren. Dit is bij een warme motor niet mogelijk. Wanneer de motor t warm is, zal de vloeistof uit het reservoir stromen doordat het kookpunt verlaagd wordt en de koelvloeistof zal uitzetten en wellicht zal gaan koken. Als dit niet het geval is, maar er is wel een sissend geluid hoorbaar, dan zal het niveau stijgen door de drukverlaging. Op dat moment lijkt het net ofdat het vloeistofniveau maximaal is, maar wanneer er dan bijv. een uur gewacht zou worden tot de motor afgekoeld zal zijn, zal het vloeistofniveau misschien maar halverwege staan. Er kan dan een vertekend beeld ontstaan van het vloeistofniveau. Het is dus altijd belangrijk om het niveau bij een koude motor te controleren.