Dry-sumpsysteem:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:

-Dry-sumpsysteem




Dry-sumpsysteem:
Een dry-sumpsysteem is een onderdeel van het smeersysteem waarbij de motor niet voorzien is van een carterpan. Bij motorfietsen, race- en rally-auto's wordt het motorblok zo laag mogelijk boven het wegdek gehangen om een optimaal zwaartepunt te bereiken. Ook zal het een positieve invloed hebben op de aŽrodynamica van het voertuig, doordat de motor niet meer in de weg zit bij het vormgeven van de carrosserie. De carterpan beperkt vanwege zijn formaat de mogelijkheden. Ander voordelen zijn dat de olie niet meer kan klotsen in de carterpan als gevolg van optredende g-krachten en dat er betere koelmogelijkheden voor de olie zijn.

Om de olie op te kunnen vangen wordt gebruik gemaakt van een apart oliereservoir. Om de omlaag gestroomde olie van de motor naar het reservoir te pompen, en van het reservoir weer naar de motor de pompen, wordt er gebruik gemaakt van twee oliepompen. De oliepomp die verantwoordelijk is voor het verplaatsen van de olie van de motor naar het reservoir dient een grotere capaciteit te hebben, omdat er vaak ook veel lucht wordt meegezogen vanaf de motor.



Het dry-sumpsysteem kent ook nadelen. Het is vrij kostbaar door de constructieve wijzigingen van het motorblok en door de systeemonderdelen. Het grootste nadeel is dat er meer kans is op lucht dat zich in de motorolie bevindt. Wanneer de rondgepompte olie luchtbelletjes bevat, levert dat lagerschade aan onder andere de krukas- en drijfstanglagers op.