Compressieslag:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-4-slagproces
-Compressieslag benzinemotor
-Compressieslag dieselmotor


4-slagproces:
Elke viertakt motor, zowel benzine- als dieselmotoren, maken in n cyclus 4 slagen, namelijk:
1. Inlaatslag
2. Compressieslag
3. Arbeidsslag
4. Uitlaatslag

 

Compressieslag benzinemotor:
De inlaat- en uitlaatklep(pen) zijn gesloten en de zuiger beweegt van het ODP naar het BDP. Hierdoor wordt het mengsel dat is aangezogen bij de inlaatslag samengeperst (gecomprimeerd). D
e temperatuur stijgt tot een 300 400 C. Bij deze temperatuur ontsteekt het mengsel nog niet uit zichzelf. (anders zou men van detonatie/pingelen spreken). De krukas verdraaid tijdens deze slag ook weer 180.



 

Compressieslag dieselmotor:
De inlaat- en de uitlaatklep zijn gesloten. De zuiger beweegt van het ODP naar het BDP. De lucht wordt samengeperst. Daardoor stijgt de lucht in temperatuur, en kan, afhankelijk van de compressieverhouding, een temperatuur van ongeveer 550 graden bereiken. Bij een benzinemotor bedraagt die temperatuur ongeveer 400 graden. Bij de koude start wordt de motor eerst opgewarmd door de gloeibougies, om de benodigde temperatuur te bereiken waardoor het mengesel kan ontbranden. Meer hier over op de pagina gloeibougie.

Voor meer uitleg over het vierslag principe, zie de hoofdstuk Benzinemotor en Dieselmotor.