Brandstoffilter:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Brandstoffilter



Brandstoffilter:
Elke auto heeft een brandstoffilter, zowel auto's een benzine- als met een dieselmotor. Alle brandstof die door de toevoerpomp vanaf de tank naar de motor gepompt wordt, gaat door dit filter. Het filter zit vaak onder de auto gemonteerd; dit kan in de buurt van de achteras zijn, maar ook in de buurt van de motorruimte. Het filter kan zich ook in de motorruimte bevinden.
Bij dieselbrandstoffilters staat vaak een vervangingstermijn van bijv. 60000 of 90000km. Benzinemotoren hebben vaak geen vervangingstermijn. De filters vervuilen toch, en moeten in principe op tijd vervangen worden. Wanneer het filter bijv. 5 jaar en 100.000 km gemonteerd heeft gezeten, zal deze van binnen helemaal zwart zijn. Als deze open gezaagd zou worden, dan zou er zwartgekleurde drab uitstromen. Het is niet direct schadelijk voor de motor om het filter niet te vervangen, maar de kans bestaat dat de motor in kan gaan houden doordat de brandstof er niet meer door heen kan stromen.

Bij een dieselbrandstoffilter die rechtsonder afgebeeld staat, is het wel belangrijk om bij elke beurt de dop aan de onderzijde even los te draaien en een stuk leeg te laten lopen. Dit filter dient namelijk tevens als waterafscheider. Water is zwaarder dan de dieselbrandstof, waardoor het zich onderin het filter verzamelt. Water is wel zeer schadelijk voor de brandstofpomp en verstuivers.


(Afb: Brandstoffilter onder de auto

(Afb: Brandstoffilter in motorruimte

In het brandstoffilter bevindt zich een papieren filterelement. De vuildeeltjes in de brandstof worden er door dit papieren filter uitgefilterd.
Er is ook altijd sprake van een doorlaatrichting. Vaak is dit makkelijk te herkennen aan een pijl op de behuizing. De pijl dient naar de motorzijde gericht te staan.