Aquaplaning:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Aquaplaning
-Handelen bij aquaplaning



Aquaplaning:
Aquaplaning betekent dat er een waterfilm ontstaat tussen het wegdek en de band van de auto. De band verliest dan de grip meer met het wegdek en 'drijft' als het ware. Daardoor is het voertuig onbestuurbaar. De kans op aquaplaning wordt groter door het rijden door spoorvorming in het wegdek, banden met weinig profieldiepte, een te lage bandenspanning, een auto met weinig gewicht in combinatie met brede banden, een te hoge snelheid, of een combinatie van alles.

In de onderstaande afbeelding is een band afgebeeld met minder dan 2,5 mm profiel in het midden. Doordat er tijdens regenval minder water afgevoerd kan worden dan een band met bijv. meer dan 5 mm profiel, zal de kans op aquaplaning, dus ook de kans op aanrijdingen toenemen. Het is daarom verstandig om banden met minder dan 2,5 mm profiel te laten vervangen.



Handelen bij aquaplaning:
Wanneer er tijdens aquaplaning gas gegeven wordt, zal het wiel zonder grip sneller draaien en alleen maar water tussen de band en het wegdek weg spatten. Door te remmen zal de waterfilm tussen band en wegdek afnemen, maar dan ontstaat er de kans dat wanneer de band weer contract heeft met het wegdek, deze een te lage snelheid heeft en op deze manier er weer slipgevaar ontstaat doordat de snelheid van het wiel te laag is. Het beste is dus om het gas los te laten en op de motor af te remmen, totdat er weer contact met het wegdek is. Vervolgens kan de snelheid weer aangepast worden.