Aerodynamica:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Aerodynamica



Aerodynamica:
Elke auto wordt zo aerodynamisch mogelijk geproduceerd. Dat wil zeggen, dat er zo min mogelijk luchtweerstand plaatsvindt. De lucht moet tijdens het rijden zo soepel mogelijk langs de zijkanten, bovenkant en onder de auto langs gaan, met zo min mogelijk weerstand. Hoe hoger de auto, of hoe platter de voorkant is, des te minder aerodynamisch deze auto zal zijn. Bij de productie van de auto worden diverse schaalmodellen gemaakt en in een windtunnel getest op aerodynamica. Ze worden zo nodig aangepast, met bijv. strakkere lijnen of een andere vorm van de buitenspiegels. Er wordt dan wind over de auto geblazen dat vermengd is met rook. Er is dan goed te zien of dat de auto aerodynamisch is, of dat er aanpassingen nodig zijn.

Ook wordt er aan de onderkant van de auto gedacht aan aerodynamica. Er zit vaak erg veel plastic onderbeplating onder de auto en zijn de motorblok en de versnellingsbak daardoor vaak niet eens meer te zien. De onderkant is dan bijna één zichtbaar geheel, waar de lucht makkelijk langs stroomt. De lucht ondervindt dan geen weerstand aan bijvoorbeeld openingen, uitstekende delen etc.

Een sportieve auto is meestal laag en heeft strakke lijnen. De lucht heeft zo min mogelijk weerstand (zie de onderstaande afbeelding).