Wieluitlijning:


Op deze pagina worden de volgende onderdelen beschreven:
-Wieluitlijning



Wieluitlijning:
Het is belangrijk dat alle wielstanden goed zijn afgesteld, zoals bijv. de sporing en de camber. Wanneer er reparaties zijn verricht, (het vervangen van een spoorstang of het de-/ monteren van een draagarm of het subframe) is de kans zeer groot dat de afstelling niet meer in orde is. Ook na een aanrijding met een andere auto of na het rijden tegen een stoeprand kan de afstelling niet meer in orde zijn.
De auto zal dan uitgelijnd moeten worden. Het uitlijnen gebeurt op een speciale uitlijnbank, waar de computer met behulp van sensoren (die aan de wielen gemonteerd zitten) exact de standen kan zien, waardoor alles precies afgesteld kan worden. Elk merk en type auto heeft specifieke afstellingen. Ook verlaagde auto's hebben andere afstelwaarden dan soortgelijke auto's met een standaard onderstel. Binnenkort komt er op deze pagina uitleg over welke werkzaamheden er gebeuren bij het uitlijnen.

Wanneer er na een dergelijke reparatie niet wordt uitgelijnd, zal dat op verschillende manieren merkbaar zijn:
- Het stuur staat scheef bij rechtuit rijden.
- De auto trekt naar één kant van de weg en moet steeds gecorrigeerd worden door het stuur te verdraaien.
- De wegstabiliteit is slecht en verandert bij elke oneffenheid op het wegdrek van richting.
- Overmatig veel bandenslijtage, vaak ook onregelmatig: De binnenzijde van de band is bijv. 4mm en de buitenzijde is glad (of andersom) en er kan cupvorming ontstaan.



Voor meer informatie over de wielstanden, ga dan naar de pagina: Wielgeometrie.